دیابت در زنان

علائم دیابت در زنان چگونه بروز می کند؟

دیابت در زنان چگونه است؟ دیابت یک گروه از بیماری‌های متابولیکی است که در آن افراد مشکلات قند خون بالا به علت اختلال در تولید انسولین دارند دیابت می‌تواند افراد را از هر سن، نژاد یا جنسیت تحت تاثیر قرار دهد. این می‌تواند مردم را با هر گونه شیوه زندگی تحت تاثیر قرار دهد.

طبق یک مطالعه در سالن‌های پزشکی داخلی بین سال های 1971 و 2000، میزان مرگ و میر در مردان مبتلا به دیابت کاهش یافت. این کاهش نشان دهنده پیشرفت در درمان دیابت است.

اما این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در زنان مبتلا به دیابت بهبود نیافته است. علاوه بر این، تفاوت در میزان مرگ و میر بین زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز  دو برابر مردان است.

میزان مرگ و میر در میان زنان بالاتر است، اما در توزیع جنسیت دیابت نوع 2 تغییری در میزان مردان دیده شده است.

یافته‌های مطالعات درباره دیابت در میان زنان

یافته‌‎ها تاکید می‌کنند که چگونه دیابت بر زنان و مردان متفاوت است. دلایل شامل موارد زیر است:

• زنان اغلب درمان کمتری برای عوامل خطر قلبی عروقی و شرایط مرتبط با دیابت دارند.
  • برخی از عوارض دیابت در زنان برای تشخیص مشکل‌تر است.
  • زنان اغلب انواع بیماری‌های قلبی نسبت به مردان دارند.
  • هورمون‌ها و التهاب در زنان متفاوت است.

آخرین آمار گزارش شده از سال 2015 نشان می‌دهد که در ایالات متحده 11.7 میلیون زن و 11.3 میلیون مرد مبتلا به دیابت بودند.

گزارش‌های جهانی از سال 2014 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد که 422 میلیون نفر بزرگسال مبتلا به دیابت هستند که 108 میلیون نفر در سال 1980 گزارش شده‌اند.

علائم دیابت در زنان

اگر شما یک زن مبتلا به دیابت هستید، ممکن است بسیاری از علائم همانند یک مرد را تجربه کنید. با این حال، برخی از علائم در زنان منحصر به فرد است. درک بیشتر این نشانه‌ها به شما کمک می‌کند که دیابت را شناسایی کرده و در اوایل درمان دریافت کنید.

علائم منحصر به فرد دیابت در زنان عبارتند از:

عفونت‌های قارچی واژینال و دهانه رحم

رشد بیش از حد مخمر که توسط قارچ Candida ایجاد می شود، می تواند عفونت‌های واژن، عفونت‌های مخمر دهانی و تورم واژن را ایجاد کند. این عفونت‌ها در زنان رایج است.

هنگامی که عفونت در ناحیه واژن ایجاد می‌شود، علائم عبارتند از:

• خارش
  • ترشحات واژن
  • رابطه جنسی دردناک

عفونت‌های مخمر دهانه رحم  اغلب یک پوشش سفید روی زبان و داخل دهان ایجاد می‌کنند. سطح بالای گلوکز در خون موجب رشد قارچ می‌شود.

عفونت‌های ادراری

خطر ابتلا به عفونت ادراری (UTI) در زنان مبتلا به دیابت بالاتر است. UTIs هنگامی که باکتری‌ها وارد دستگاه ادراری می شوند، پیشرفت می‌‍کنند.

این عفونت‌ها می‌تواند سبب:

• ادرار دردناک
  • احساس سوزش
  • خونریزی یا ادرار ابری

اگر این علائم درمان نشود، خطر عفونت کلیه وجود دارد.

UTIs در زنان مبتلا به دیابت شایع است به دلیل اینکه سیستم ایمنی به علت هیپرگلیسمی به خطر افتاده است.

اختلال عملکرد جنسی زنان

نوروپاتی دیابتی هنگامی رخ می‌دهد که قند خون بالا باعث آسیب به عصب‌ها می‌شود. این می‌تواند باعث سوزن شدن و از دست دادن احساس در قسمت‌های مختلف بدن،

از جمله:

• دست‌ها
  • انگشتان پا
  • پاها

این وضعیت همچنین ممکن است احساس در ناحیه واژن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش میل جنسی زن شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یک مقدار بالاتر از هورمون‌های مردانه تولید می‌کند و مستعد ابتلا به PCOS است. نشانه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عبارتند از:

• قاعدگی نامنظم
  • افزایش وزن
  • آکنه
  • ناباروری

PCOS همچنین ممکن است یک نوع مقاومت به انسولین ایجاد کند که منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

علائم دیابت در زنان و مردان

هر دو مردان و زنان ممکن است علائم زیر را از دیابت تشخیص داده نشده داشته باشند:

• افزایش تشنگی و گرسنگی
  • کاهش وزن یا افزایش بدون علت آشکار
  • تاری دید
  • زخم‌هایی که به آرامی بهبود می‌یابند
  • عفونت‌های پوستی
  • تکه‌های پوست تیره‌تر در مناطقی از بدن که دارای چروک هستند
  • تحریک پذیری
  • نفس که دارای بوی شیرین یا میوه است
  • کاهش احساس در دست یا پا

مهم است که در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 علائم قابل توجهی ندارند.

بارداری و دیابت نوع 1 و نوع 2

زنان در صورت تشخیص دیابت می‌توانند بارداری ایمنی داشته باشند. خبر خوب این است که پس از تشخیص دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2، می‌توانید یک بارداری سالم داشته باشید. اما برای جلوگیری از عوارض مهم است که قبل و بعد از بارداری دیابت خود را کنترل کنید.

اگر قصد دارید باردار شوید، بهتر است که قبل از اینکه باردار شوید، میزان قند خون خود را نزدیک به محدوده هدف قرار دهید. محدوده هدف شما زمانی که باردار می‌شوید ممکن است در دوران بارداری متفاوت از محدوده باشد.

اگر دچار دیابت هستید و یا باردارید یا امید به بارداری دارید، با پزشک خود در مورد بهترین شیوه‌های مدیریت سلامت خود و سلامت کودک خود صحبت کنید. به عنوان مثال، سطح قند خون و سلامت عمومیتان قبل و بعد از بارداری باید ارزیابی شود.

وقتی باردار می‌شوید، قند خون و کتون‌ها از طریق جفت به نوزاد می‌روند. نوزادان نیاز به انرژی از گلوکز دارند. اما اگر میزان گلوکز شما بالا باشد، نوزادان در معرض خطر نقص‌های زایمان هستند.

انتقال قند خون بالا به نوزادان، آنها را در معرض شرایطی قرار می‌دهد که عبارتند از:

• اختلالات شناختی
  • تاخیر رشد

دیابت بارداری

دیابت بارداری مخصوص زنان باردار است و متفاوت از دیابت نوع 1 و نوع 2 است دیابت بارداری در حدود 9.2 درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد.

هورمون‌های بارداری با هجوم انسولین مواجه می‌شوند. این باعث می‌شود که بدن آن را بیشتر کند. اما برای برخی از زنان، این انسولین هنوز هم کافی نیست و دیابت بارداری را توسعه می‌دهند.

دیابت بارداری اغلب در دوران بارداری پیشرفت می‌کند. در اکثر زنان، دیابت بارداری بعد از بارداری از بین می‌رود. اگر دیابت بارداری دارید، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 افزایش می‌یابد. پزشک شما ممکن است هر چند سال یک بار آزمایش دیابت و پیش دیابت را توصیه کند.

عوامل خطر ابتلا به دیابت در زنان

به گفته دفتر بهداشت زنان (OWH) وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، شما در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید اگر:

• بیشتر از 45 سال سن دارید
  • اضافه وزن داشته یا چاق هستند
  • سابقه خانوادگی دیابت (والدین یا خواهر و برادر)
  • آفريقايی، بومیان آمريکا، بومی آلاسکا، اسپانیايی، آمريكاي آسیایی يا بومی هاوایی هستند
  • یک نوزاد با وزن تولد بیش از 9 پوند داشته است
  • دیابت بارداری داشته است
  • فشار خون بالا است
  • کلسترول بالا دارند
  • ورزش کمتر از سه بار در هفته

سایر شرایط بهداشتی مرتبط با مشکلات استفاده از انسولین، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک

سابقه بیماری قلبی یا سکته داشته باشد

درمان دیابت در زنان

در تمام مراحل زندگی، بدن زنان موادی را برای کنترل دیابت و قند خون به وجود می‌آورد. چالش‌ها ممکن است به شکل زیر رخ دهد:

برخی از قرص‌های ضد بارداری می‌توانند قند خون را افزایش دهند. برای حفظ سطح گلوکز خون سالم، از پزشکتان درباره تغییر دادن یک قرص ضد بارداری با دوز پایین استفاده کنید.

گلوکز در بدن شما می‌تواند عفونت‌های قارچی را ایجاد کند. این به این دلیل است که گلوکز باعث رشد قارچ می‌شود. داروهای ضد بارداری و تجویزی برای درمان عفونت های قارچی وجود دارد. شما با حفظ کنترل بهتر قند خون خود می توانید به طور بالقوه از عفونت‌های مخمر جلوگیری کنید. تزریق انسولین به دوز تجویز شده، ورزش منظم، مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید، غذاهای کم گلیسمی را انتخاب کنید و قند خون خود را کنترل کنید.

شما می‌توانید اقدامات لازم را برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن دیابت، اجتناب از عوارض و مدیریت علائم انجام دهید.

تغییر سبک زندگی

تغییرات شیوه زندگی می تواند به کنترل دیابت کمک کند.

این شامل:
  • ورزش و حفظ وزن سالم
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • خوردن رژیم غذایی متمرکز بر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل
  • نظارت بر قند خون شما

درمان‌های جایگزین

زنان مبتلا به دیابت می‌توانند انواع روش‌های جایگزین را برای مدیریت علائم خود امتحان کنند.

این شامل:
  • مصرف مکمل‌ها مانند کروم یا منیزیم
  • خوردن بروکلی، گندم سیاه، سیج، نخود فرنگی و دانه‌های روغنی
  • مصرف مکمل‌های گیاهی

به یاد داشته باشید قبل از هر گونه درمان جدید، با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر طبیعی باشند، می‌توانند با درمان‌های فعلی یا داروها تداخل داشته باشند.

عوارض جانبی دیابت در زنان

عوارض گوناگونی اغلب ناشی از دیابت است. برخی از عوارض ناشی از دیابت نوع 2 عبارتند از:

1. اختلالات اشتها. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات خوردن در زنان مبتلا به دیابت شایع‌تر است.
  2. بیماری قلبی عروقی. بسیاری از زنان که دیابت نوع 2 دارند تشخیص داده می‌شوند (حتی زنان جوان).
  3. شرایط پوستی. این شامل عفونت باکتری یا قارچی است.
  4. آسیب عصبی این می‌تواند منجر به درد، نارسایی گردش خون یا از دست دادن احساس در اندام تحتانی شود.
  5. آسیب چشم این علامت ممکن است منجر به نابینایی شود.
  6. آسیب پا اگر فورا درمان نشود، این می تواند منجر به قطع عضو شود.

چشم‌انداز دیابت در زنان

هیچ درمان دیابت وجود ندارد. هنگامی که تشخیص داده شد، می‌توانید علائم خود را مدیریت کنید.

یک مطالعه اخیر نشان داده است که زنان مبتلا به دیابت 40 درصد بیشتر به بیماری مبتلا هستند.

این مطالعه همچنین نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انتظارات کوتاه مدت از زندگی خود نسبت به افراد جامعه دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است انتظار داشته باشند که عمر خود را تا 20 سال کاهش دهند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است 10 سال کاهش نشان دهند.

انواع داروها، تغییرات شیوه زندگی و درمان‌های جایگزین می‌تواند به درمان علائم و بهبود کلی سلامت کمک کند. قبل از شروع هر گونه درمان جدید، حتی اگر فکر می‌کنید آنها در معرض خطر هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

فهرست مقاله