زخم معده

از علت تا درمان زخم معده

شما دچار زخم معده هستید اگر زخم‌های باز را در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده کوچک داشته باشید. این اتفاق زمانی می‌افتد که اسیدهای معده شما از لایه محافظ دستگاه گوارش شما خارج می‌شود. ممکن است علائمی وجود نداشته باشد یا شما احساس ناراحتی یا درد کنید. زخم‌های گوارشی می‌تواند به خونریزی داخلی منجر شود، و گاهی اوقات می‌تواند به این دلیل باشد که شما نیاز به انتقال خون در بیمارستان دارید.

دو نوع بیماری زخم معده وجود دارد:

زخم معده  را در پوشش معده خود دریافت می‌کنید.

زخم معده تنفسی این در انتهای روده کوچک ظاهر می‌شود.

شما در هر سنی ممکن است زخم معده داشته باشید، اما با بالا رفتن سن، شانس ابتلا به آن افزایش می‌یابد.

علل زخم معده

زخم‌ها وقتی که اسید گوارشی به دیواره‌های معده یا روده کوچک آسیب می‌رساند به وجود می‌آیند. اگر لایه مخاطی بیش از حد نازک باشد یا در معده بیش از حد اسید جمع شود، روده شما آن را حس می‌کند. دو دلیل عمده وجود دارد:

باکتری که هلیکو باکتر پیلوری (H. pylori) نام دارد و تقریبا نیمی از ما آن را حمل می‌کنیم. اکثر افراد مبتلا به H. pylori زخم معده ندارند. اما در برخی دیگر، آن می تواند مقدار اسید را افزایش دهد، لایه محافظ اسید را تجزیه می‌کند و دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. کارشناسان مطمئن نیستند که عفونت H. pylori چگونه گسترش می یابد. آنها فکر می‌کنند ممکن است از فرد به فرد از طریق تماس نزدیک، مانند بوسیدن عبور کند. شما همچنین می توانید آن را از مواد غذایی و آب ناپایدار دریافت کنید.

برخی از داروهای ضد درد اگر آسپرین را اغلب و مدت زمان طولانی مصرف کرده اید، به احتمال زیاد دچار زخم معده خواهید شد. همین امر برای دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز صادق است. این داروها بدن شما را از ساخت یک ماده شیمیایی محافظت می کند که دیواره های داخلی معده و روده کوچک را از اسید معده محافظت می‌کند. انواع دیگر داروهای ضد درد، مانند استامینوفن، منجر به زخم معده نمی شوند.

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل همچنین می‌تواند باعث افزایش احتمال زخم معده شما شود. همانطور که متخصصان تصور می‌کردند، استرس و خوردن بسیاری از مواد غذایی تند باعث ایجاد زخم نمی‌شوند. اما آنها می توانند درمان زخم‌ها را سخت‌تر کنند.

علائم زخم معده

به احتمال زیاد احساس درد و یا ناراحتی در حال سوختن بین بطن چپ و سینه وجود دارد. شما ممکن است آن را به طور خاص در معده خالی بیشتر احساس کنید مانند بین غذا و یا در شب. درد می‌تواند کمی بهتر شود اگر شما غذا بخورید یا آنتی اسیدها را مصرف کنید، اما پس از آن بازگشت پیدا می‌کند. درد می‌تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.

سایر علائم ممکن عبارتند از:

• احساس رنگ پریدگی
  • لرزش
  • کمبود اشتها و یا کاهش وزن
  • خونریزی تیره
  • استفراغ

زخم‌های کوچک ممکن است نشانه‌ای ایجاد نکنند. اما اگر هر یک از این علائم را متوجه شوید، با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص زخم معده

دکتر شما در مورد علائم شما، از مصرف کورتون‌ها و داروهای دیگر و سابقه پزشکی سوال خواهد کرد. او همچنین وجود نفخ در شکم و درد  را بررسی می‌کند. این ممکن است به اندازه کافی برای تشخیص مناسب باشد.

تنها راه پزشکتان برای تششخیص قطعی مجموعه‌ای از آزمایشات است او می‌تواند از مجموعه ای از اشعه ایکس یا یک آزمایش به نام آندوسکوپی استفاده کند. این آزمون به او اجازه می دهد تا یک لوله نازک و خم شده را به سمت گلو و به معده و روده کوچک شما منتقل کند. لوله در انتهای خود یک دوربین دارد تا بتواند پوشش معده را برای زخم‌ها بررسی کند. او همچنین ممکن است یک تکه کوچک از پوشش را برای آزمایش H. pylori بیرون بیاورد. آزمایشات نمونه خون، تنفس و مدفوع نیز می تواند برای باکتری‌ها نمایش داده شود.

درمان زخم معده

برخی از زخم‌های گوارشی خودشان درمان می‌شوند. اما اگر شما آنها درمان را نکنید، زخم‌ها تمایل به بازگشت دارند.

آنها می‌توانند دیواره رگ خونی را در معده یا روده کوچک شما تخریب کنند. زخم های گوارشی همچنین می‌توانند از طریق پوشش معده خارج شده و آلوده شوند. یا آنها می‌توانند تورم ایجاد کنند که ممکن است غذا را از حرکت در معده به روده کوچک شما متوقف کند.

اگر H. pylori عامل زخم معده باشد، پزشک شما ممکن است ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها را برای کشتن آن تجویز کند. اگر آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب در پشت زخم وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به کاهش آنها داشته باشید، آنها را به طور کامل متوقف کنید و یا به داروی دیگری تغییر دهید.

پزشک شما همچنین می‌تواند به شما داروهای ضد باکتری را برای مبارزه با اسید معده بفرستد یا دارو را تجویز کند تا اسید را کاهش دهد. داروهای تجویز شده به نام سیتوپروتئین ها می توانند به حفاظت از پوشش معده یا روده کوچک کمک کنند تا زخم معده بهبود یابد.