تغذیه در بیماری های قلبی عروقی

با دانستن این موضوع که سلامتی انسان به مقدار زیادی تحت تاثیر تغذیه و رژیم غذایی او قرار دارد؛ افراد بسیار زیادی این موضوع را به شکل جدی تری پیگیری می کنند. مسئله تغذیه در افرادی که به بیماری های قلبی – در انواع مختلف – دچار شده اند بسیار جدی تر از سایر افراد است. کسی که یک بیماری قلبی سنگین را پشت سر گذاشته و در حال حاضر هنوز با مشکلات پس از آن درگیر است، باید با احتیاط بیشتری به تغذیه خود نگاه کرده و ناپرهیزی های غذایی را کنار بگذارد. به همین خاطر است که همیشه این سوال یکی از اصلی ترین سوال ها در بین افراد مبتلا به بیماری های قلبی است که: بیماران قلبی چه بخورند و از چه مواد غذایی دوری کنند؟

به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی، تغذیه بیماران قلبی را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدای کار؛ غذاهای مضر برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه رژیم های غذایی مناسب برای این افراد را بررسی خواهیم کرد. ضمن آن که نقش نمک، میوه جات و تاثیرات انوع فیبرها را برای بیماران قلبی مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین اشاره کوتاهی به رژیم های غذایی افرادی خواهیم داشت که آنژیوگرافی انجام داده اند.

 

غذاهای مضر برای گرفتگی قلب

غذاهای مضر برای گرفتگی قلب

 

گرفتگی قلب اصطلاحی است که برای گرفتگی رگ های خونی به کار برده می شود. همانطور که می دانید بیشتر بیماری های قلبی از گرفتگی های رگ ها شروع شده و یا به نوعی با این مشکل ارتباط مستقیم دارند. پس زمانی که اطلاع داشته باشیم که چیزهایی که برای قلب ضرر دارد و باعث انسداد رگ ها می شود چه چیزهایی می باشند، تا حدود زیادی از بیمارهای قلبی پیشگیری کرده و یا از پیشرفت هرچه بیشتر آن ها دوری می کنیم. پس بهتر است در ادامه با برخی از این مواد غذایی آشنا شویم:

  • گوشت قرمز: این ماده غذایی علی رغم آنکه طرفداران زیادی داشته و یک ماده غذایی لذیذ به حساب می آید، برای سلامتی قلب کاملا مضر است. مسئله ای که بارها در تحقیقات و مطالعات پزشکان به اثبات رسیده و دیگر در آن شکی وجود ندارد. اما مسئله مهم؛ میزان استفاده از گوشت قرمز در برنامه غذایی است. برای بیماران قلبی این میزان باید توسط متخصصین تغذیه بیان شود به طوری که ممکن است گوشت قرمز از برنامه غذایی آن ها حذف گردد.

 

  • مواد غذایی منجمد: این مواد نیز که متاسفانه به دلیل قیمت های پایین تر به نسبت مواد غذایی تازه، از فروش بالایی برخوردار هستند، می توانند سلامتی قلب را تا حدود زیادی به خطر بیاندازند. اصلی ترین ماده در این مواد غذایی، سدیم است که میزان بیش از اندازه آن برای سلامتی قلب کاملا مضر می باشد.

 

  • گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس: با تمام جذابیت ها و خوشمزگی هایی که در غذاهای حاوی سوسیس و کالباس وجود دارد، باید قبول کنیم که این مواد در رژیم غذایی برای بیماران قلبی عروقی هیچ جایی نخواهند داشت. کلسترول دشمن سلامتی و به ویژه سلامتی قلب است که سوسیس و کالباس از اصلی ترین دلایل بالا رفتن کلسترول بد خون می باشند.

 

  • نمک : همانطور که می دانید تقریبا نمک و نقش آن در بیماری های قلبی عروقی بر کسی پوشیده نیست. نمک یک عامل افزایش دهنده فشار خون می باشد و فشار خون نیز تمامی فعالیت های یک قلب سالم را تحت الشعاع خود قرار می دهد. در بیمارانی که فشار خون بالا، مشکلات قلبی آن ها را افزایش می دهد، باید به فکر جایگزین هایی برای نمک در برنامه غذایی آن ها بوده و مصرف سدیم کلرید آن ها را به حداقل رساند.

 

  • قهوه و نوشیدنی های کافئین دار: قهوه و خانواده بزرگ آن، برای بیشتر بیمارهای قلبی مشکلات شدیدی را بوجود می آورد. همانطور که می دانید یکی از انواع بیماری های قلبی، بیماری های آریتمی قلب است که مصرف قهوه می تواند سلامتی بیماران مبتلا به آریتمی قلب را به شدت تهدید کند. چرا که عموما مصرف قهوه باعث افزایش ضربان قلب می گردد.

 

غذاهای مفید برای تپش قلب

 

غذاهای مفید برای تپش قلب

 

تپش قلب یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در بیماران قلبی عروقی مشاهده می گردد. با دانستن دستور پخت چند غذا برای بیماران قلبی، می توان مشکلات مختلف قلب از جمله تپش بیش از اندازه آن را نیز کنترل کرد. به همین خاطر بهتر است با برخی این مواد غذایی آشنا شویم تا با استفاده از آن ها در غذاهای خود، فرآیند کاهش تپش قلب را ساده تر کنیم:

  • شیره انگور به همراه شیر می تواند یک عامل تسکین دهنده تپش قلب باشد.
  • مصرف زرشک در وعده های غذایی، تپش قلب را کاهش می دهد.
  • دارچین در بین ادویه ها، به عنوان تنها ادویه ای عمل می کند که می تواند روی کلسترول مضر خون تاثیر بگذارد! همین موضوع کافی است که بتوان دارچین را یک ماده مفید برای کاهش تپش قلب دانست.
  • گل گاو زبان یکی از بهترین مواد برای کاهش استرس، فشارهای عصبی و در نتیجه کاهش تپش قلب است.
  • عسل هم یک ماده طبیعی برای کاهش استرس و دوری از اضطراب می باشد. بیماران قلبی باید عسل را به عنوان یک ماده جدانشدنی از برنامه غذایی خود در نظر بگیرند.
  • سیب که از میوه های مخصوص قلب می باشد، در کاهش ضربان قلب بسیار موثر است. ضمن آن که میوه هایی مانند گلابی، به، هندوانه، توت و طالبی نیز سلامتی قلب را بالا می برند.

 

تاثیر فیبرهای غذایی بر بیماری های قلبی عروقی

 

تاثیر فیبرهای غذایی بر بیماری های قلبی عروقی

فیبرهای موجود در مواد غذایی معمولا برای پیشگیری از بیمارهای قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر فردی به مشکلات و بیماری های قلبی دچار شد، هم چنان استفاده از فیبرهای غذایی برای وی و سلامتی اش اهمیت خواهد داشت. مصرف به اندازه فیبرهای غذایی، بر روی کلسترول مضر خون تاثیر گذاشته و در از بین بردن این چربی های مضر نقش کاملا مستقیمی دارد. تحقیقات نشان می دهد مصرف فیبرهای غذایی چه به صورت محلول و چه به صورت غیر محلول می تواند سلامتی قلب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

افرادی که به هر دلیل مجبور به انجام عمل آنژیوگرافی شده اند، باید توجه ویژه ای به برنامه غذایی خود داشته باشند. هر برنامه غذایی که از چربی های زیاد، کالری بالا، روغن های ناسالم، سدیم بیش از اندازه و مصرف نامعقول گوشت قرمز پرهیز کند، یک رژیم غذایی کاملا مناسب برای افرادی است که آنژیوگرافی انجام داده اند. رعایت نکردن حتی یکی از موارد بالا می تواند این افراد را در معرض مشکلات بسیار جدی تری از جمله حملات قلبی شدید قرار دهد.

 

 

خلاصه کلام و نتیجه گیری؛
با افزایش میزان ابتلا به بیماری های قلبی، اگر از قبل برای سلامتی خود تدابیری اتخاذ نکرده ایم و به هر دلیل به مشکلات قلبی عروقی گرفتار شده ایم، باید از حالا رژیم غذایی خود را تغییر داده و به فکر جبران سلامتی قلب خود باشیم. مصرف خودسرانه مواد غذایی مضر برای قلب و توجه نکردن به دستورات پزشک پس از ابتلا به بیماری های قلبی، چیزی به غیر از حملات قلبی شدیدتر و نزدیک شدن به مرگ های ناگهانی در بر نخواهد داشت. پس اگر از قبل برای این مشکلات برنامه غذایی خاصی نداشته اید، در حال حاضر فرصت را غنیمت شمرده و با پیروی از یک برنامه غذایی استاندارد، سلامتی قلب خود را به خطر نیاندازید.

خدمات

آنالیز بدن

آنالیز بدن

بیواسکن

بیواسکن

دستگاه های لاغری

دستگاه های لاغری

دریافت رژیم

دریافت رژیم

مطالب مرتبط