موارد استفاده از هولتر قلب

سوالات متداول هولتر ریتم و فشار

هولتر قلب چیست ؟

هولتر ریتم یک دستگاه تشخیص پزشکی کوچک و باتری خور است که فعالیت قلب شما مانند سرعت و ریتم قلب را اندازه گیری و ضبط می کند. آزمایش هولتر به صورت سر پایی و معمولاً پس از انجام نوار قلب برای بررسی بیشتر و دقیق تر انجام می شود، چرا که در برخی بیماران نوار قلب اطلاعات کافی در مورد وضعیت قلب به پزشک نمی دهد.

هولتر قلب چگونه کار می کند ؟

هولتر ریتم قلبی، دستگاه قابل حملی است که بطور مداوم ضربان قلب را ضبط می کند.این دستگاه به اندازه یک فلش مموری کوچک و در حد ۱۵ گرم وزن دارد به کمک معمولا ۳ سیم  به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا طولانی تر به سینه شما متصل می شود.معمولا پزشک از شما خواهد خواست تا فعالیت های روزانه خود را انجام دهید و علائمی را که مشاهده می کنید، با ذکر ساعت بنویسید. بیمار پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نزد درمانگاه مربوطه بر می‌گردد. و تمام اطلاعات ضبط شده را از طریق رایانه چاپ میشود و تحویل بیمار می گردد.

از هولتر ریتم برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

در برخی موارد بیمار ممکن است بی نظمی در ریتم قلب را تجربه کند که در زمان انجام نوار قلب نشان داده نمی شود، زیرا فقط برای مدت زمان بسیار کوتاهی به دستگاه متصل است.
بنابراین پزشک متخصص قلب جهت به دست اوردن اطلاعات کافی از ریتم و سرعت ضربان قلب بیمار و همچنین برای جستجوی ناهنجاری های دیگری که ممکن است بر عملکرد طبیعی قلب تأثیر بگذارد، هولتر ریتم را توصیه می کند چرا که ریتم غیر طبیعی قلب و سایر علائم قلبی می تواند به صورت مقطعی ایجاد شود. پس لازم است برای ثبت این وقایع نظارت برای مدت زمان طولانی تری ادامه داشته باشد.هولتر به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد قلب شما اکسیژن کافی دریافت می کند یا تکانه های الکتریکی قلب به تأخیر افتاده است ؟ که از این تکانه های نامنظم با عنوان آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب نام برده می شود.

آیا هولتر ریتم خطرناک است ؟

این آزمایش غیر تهاجمی‌ است و به صورت سر پایی انجام می شود و هیچ خطری برای بیمار به همراه ندارد.

هولتر فشار خون چیست ؟

هولتر فشار خون یک روش برای اندازه گیری و مدیریت فشار خون بالا (هایپرتانسیون) در یک دوره ۲۴ ساعته است. در فشار خون بالا فشار خون سیستولیک (بالا) ۱۴۰ یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا بالاتر است.

نظارت بر فشار خون‌ ، فشار خون (BP) را طی یک دوره ۲۴ ساعته در حالیکه بیمار بیدار یا خواب است، ثبت می کند.

چرا هولتر فشار خون 24 ساعته ؛ استفاده میشود؟

نظارت بر فشارخون، اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط تغییرات فشارخون فرد با فعالیت های روزانه و الگوهای خواب را می دهد.  در حال حاضر توصیه بر تایید تشخیص فشار خون بالا با این روش است . برای اکثر افراد، فشارخون سیستولیک در طول خواب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. با این حال، در برخی افراد ممکن است فشارخون در طول خواب کاهش نیافته و حتی ممکن است افزایش یابد.

هولتر فشار خون می تواند نوسانات غیر طبیعی فشارخون را تشخیص دهد زمانیکه فشارخون فقط در مطب پزشک بررسی می شود و تشخیص داده نمی شود

موارد استفاده از هولتر فشار خود و هولتر ریتم چیست؟

• داشتن سرگیچه و یا سنکوپ و غش کردن های بدون علت
  • داشتن نامنظمی ضربان قلب
  • داشتن ضربان قلب بالا و یا پایین
  • داشتن نفس تنگی و یا خستگی
  • بررسی فشار خون در زمان حاملگی
  • بررسی فشار خون و نبض درحین کارهای روزانه
  • بررسی ریتم قلبی در ۲۴ ساعت
  • در مواردی که بیمار به نامنظمی‌ ضربان قلب (آریتمی) مبتلا یا از تپش قلب شکایت داشته باشد، با این روش می‌توان نوع آریتمی‌ را تشخیص داد و در مورد درمان تصمیم گیری کرد.

آیا در زمانی که هولتر وصل میشود نباید از گوشی موبایل استفاده کنیم ؟

سلام. بدلیل تداخل احتمال سیگنال و کاهش کیفیت هولترقلب بهتر است استفاده نکنید ؛ در خصوص میتوانید از پزشک متخصص در زمان نصب هولتر سوال کنید .

قبل از نصب هولتر فشار آیا منع غذایی وجود دارد؟

بله ؛ کسانی که فشار خون بالا دارند بهتر است قبل از انجام هولتر فشار؛ از خوردن نمک ؛ مایعات کافئین دار مثل قهوه و مواد غذایی کنسروی پرهیز نمایند چون این مواد غذایی فشار خون را بالا برده و اطلاعات درست ثبت نمی شود.

چه عوامل محیطی میتواند بر روی ثبت دستگاه های هولتر فشار و هولتر ریتم تاثیر گذار باشد؟

تمام امواج مغناطیس ، ماکروویو در محیط و حرکات بدنی می تواند بر ثبت نوار قلب ۲۴ ساعته تاثیر بگذارد. مثل کار با چرخ گوشت یا جاروبرقی و …. یا قرار گیری در نزدیکی دکل فشار قوی برق و…
ولی معمولا مشکل عمده ای نبوده و فقط قسمتی از اطلاعات از دست می رود.

آمادگی های لازم قبل از انجام هولترمانیتورینگ چیست؟

1. قبل از مراجعه به مطب برای آزمایش هولتر ریتم دوش بگیرید و از هیچ گونه لوسیون یا کرم استفاده نکنید.
  2. برای متصل کردن چست لید های هولتر به قفسه سینه لازم است، آقایان موهای قفسه سینه خود را بتراشند.
  3. خانم ها زیور آلات فلزی مانند گوشواره، گردن بند یا هر چیز دیگری که ممکن است در کار دستگاه هولتر اختلال ایجاد کند را با خود به همراه نداشته باشند.
  4. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید این موضوع را حتماً به پزشک خود اطلاع دهد.

تفاوت نوار قلب با هولتر چیست؟

نوار قلب معمولی تنها قادر به ثبت وضعیت آنی بیمار است درحالی‌که گاهی انواع آریتمی در زمانی بیمار را آزار می‌دهد که در حال انجام کارهای روزانه است یا شب‌هنگام و زمانی که خواب است.

مانیتورینگ هولتر ، این امکان را به پزشک متخصص می‌دهد که بتواند روند فعالیت قلبی بیمار را در یک دوره زمانی مشخص را در دسترس داشته باشد . تشخیص انواع آریتمی حاد و فلوتر دهلیزی و دیس ریتمی لحظه‌ای توسط این روش امکان‌پذیر می‌گردد.

در صورت وجود چه علائمی پزشک استفاده از هولتر ضربان قلب را توصیه می کند؟

• داشتن درد در قفسه سینه
  • مشکل در تنفس (تنگی نفس)
  • بیهوشی و غش بدون دلیل مشخص
  • داشتن سرگیجه مداوم
  • ضربان قلب نامنظم

بعد از نصب هولتر چه کاری باید انجام دهید؟

بیماران  بعد از نصب مانیتور هولتر دستورالعملهایی را  توسط متخصص قلب دریافت خواهند کرد . این که چه‌کارهایی را انجام دهد و چه‌ کارهایی را انجام ندهد . باید دقت داشته باشید که  در طول تست حمام کردن و شنا ممنوع می شود .

• در طول دوره بیماران به فعالیت روتین خود ادامه میدهد . باید ساعت انجام هر فعالیت روزانه را در دفترچه خود یادداشت کند .
  • هرگونه نشانه و علائمی که دارید مثل سرگیجه ، بیحالی ، درد در قفسه سینه و … را یادداشت کنید و به پزشک خود اطلاع دهید .پزشک با کمک آن میتواند عملکرد ضربان قلب بیمار را تحلیل کند .
  • این تست کاملاً بی‌ درد است. اما برای ثبت هر درد قفسه سینه، تپش شدید قلب یا سایر علائم قلبی از این تست استفاده می‌شود.
  • این تست به بیمار میگوید که باید به درمان با همان دارو ادامه دهد یا دوزش را پزشک باید تغییر دهد.
  • هولتر قلب بهترین تشخیص برای ضربان نامنظم ، بدون درد و نا شناخته قلب بیمار است.

انجام هولتر فشار و ریتم در کجا انجام می شود؟

هولتر ریتم و هولتر فشار در کلینیک قلب و دیابت اکسیر توسط پزشک انجام می شود  با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و استفاده از جدیدترین دستگاههای هولتر مانیتورینگ و هولتر فشار و ریتم

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب کلینیک قلب و دیابت اکسیر  همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳