خدمات قلبی و عروقی

آمار نشان میدهد که در جوامع پیشرفته ، بیشتر مرگ و میرها چه در مردان و چه در زنان بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی است به گونه ای که 70 درصد از مرگ و میرهای بالای 75 سال و 25 درصد مرگ و میرهای بالای 30 سال را تشکیل می دهد و متأسفانه آمار آن در کشور ما نیز رو به افزایش است. اولین قدم برای تشخیص بیماری های قلبی و عروقی یافتن علائمی در خودمان است مانند: گیجی، تنگی نفس، درد یا ناراحتی قفسه سینه، تپش قلبی آهسته یا تند، لرزش در قفسه سینه، غش کردن یا حالت هایی نزدیک به غش داشتید باید حتما به  برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی به کلینیک اکسیر مراجعه کنید تا دکترهایی که در این زمینه فعالیت میکنند و جزو متخصص های قلب خوب در تهران هستند بتوانند در درمان بیماری های قلبی و عروقی به شما کمک کنند.بیماری قلبی شامل امراض مختلفی از جمله بیماری عروقی، بیماری کرونر، آریتمی های قلبی، نقص های مادرزادی قلبی کرونر و عفونت قلب می باشد. راه هایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی وجود دارد که مهمترین آن ها را در ادامه این مطلب می توانید بخوانید.

پیشگیری از بیماری

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

تشخیص بیماری

تشخیص بیماری های قلبی و عروقی

درمان بیماری

درمان بیماری های قلبی و عروقی

تعریف بیماری قلبی-عروقی

تعریف بیماری قلبی-عروقی یا بیماری قلبی  heart disease

بیماری قلبی عروقی به  دسته‌ای از بیماری‌ها اطلاق میشود که در قلب یا رگ‌ها (سرخرگ‌ها، سیاهرگ ها و مویرگ‌ها) رخ می‌دهد، به عبارت دیگر بیماری قلبی-عروقی باعث ایجاد اختلال در دستگاه گردش خون می شود که شامل بیماری‌های قلبی و بیماری‌های شریانی می‌شود.

عوامل متعددی باعث بروز ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. از مهمترین این عوامل می توان به ﺳﻦ، ﺟﻨسیت ، ژنتیک و نیز ﻣﺼﺮف دﺧﺎﻧﯿﺎت، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﻏﯿﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﭼﺮﺑـﯽ ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، اﺳﺘﺮس، ﭼﺎﻗﯽ و ﮐﻢ ﺗﺤﺮﮐﯽ اشاره کرد

متخصص قلب خوب تهران

متخصص قلب خوب تهران کیست؟ متخصص قلب ، به پزشکی اطلاق میشود که دارای مهارت‌های خاصی در زمینه قلب و عروق باشد و در این مسیرتجربیات متعددی کسب کرده باشد. رشته تخصصی قلب و عروق از جمله رشته ی بسیار پیچیده ای است . اکثر متخصصین قلب و عروق متخصصین بالینی هستند که بیشترین تمرکزشان در تشخیص بموقع، درمانهای دارویی، و جلوگیری از بیماری های مربوط به عروق قلبی می باشد. بعضی از متخصصان قلب و عروق، دارای تخصص ویژه در زمینه ی بیماری های قلبی کودکان میباشند .

وظیفه یک متخصص قلب خوب

در اکثر مواقع علت مراجعه بیمار به متخصص قلب ، توصیه و یا ارجاع بیمار توسط سایر گروه های پزشکی بدلیل بالا بودن احتمال و یا پتانسیل بعضی از بیماری های قلبی و عروق است.

معمولا در اولین ملاقات با متخصص قلب ، کلیه سوابق پزشکی و درمانی بیمار مطالعه میشود و سایر علائم فیزیکی و معاینات اولیه توسط متخصص قلب انجام خواهد شد. تشخیص هر گونه نارسایی در سیستم قلب و عروق، و بررسی علت بیماری و … در حیطه وظیفه یک متخصص قلب و عروق است

انتخاب متخصص قلب  خوب در تهران

معمولا انتخاب متخصص قلب خوب در تهران و یا سایر شهرهای دیگر فرایندی طاقت فرسا و گیج کننده است پیشنهاد میکنیم که بجای اتلاف وقت در فضای مجازی و مواجهه  با  حجم وسیع تبلیغات به موارد دیگری از جمله سوابق پزشکی متخصص قلب و اعتبار موسسات و بیمارستانها و کلینیک هایی طرف همکاری وی را بررسی نموده و رضایتمندی بیماران و مراجعین قبلی را جویا شده  و سپس نسبت به انتخاب متخصص قلب خود اقدام نمایید.

چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم

معمولا بیماران قلبی توسط سایر گروههای پزشکی از جمله متخصصین داخلی ، پزشکان عمومی و سایر رشته های پزشکی  جهت معاینات و بررسی های لازم به متخصص قلب و عروق ارجاع میشوند ولی در صورت مواجهه با هریک از علائم هشدار دهنده زیر لازم است که هر چه سریعتر توسط متخصص قلب و عروق معاینه شوید.

علائم و نشانه های بیماری های قلبی و عروق

چنانچه هر یک از علام زیر را تجربه نمودید ، لازم است که هر چه سریعتر توسط متخصص قلب و عروق معاینه شوید

1. احساس درد شدید ، سنگین و فشار در قفسه سینه
  2. درد در ناحیه شانه ، گردن، فک، گلو، و پشت
  3. ضعف عمومی سرگیجه و تنگی نفس
  4. حالت تهوع و تعریق بیش از حد
  5. تپش قلب سریع و یا نامنظم
  6. سنکوپ و یا غش کردن

نشانه ها و علائم بیماریهای قلبی و عروقی ممکن است در زنان و مردان متفاوت باشد. بعنوان مثال در زنان  احتمال بروز علائم و نشانه هایی مانند حالت تهوع ، خستگی مفرط و ضعف شدید بیشتر بروز کرده در حالی که درد در ناحیه قفسه سینه  در مردان بیشتر است.

راههای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

عوامل متعددی می توانند باعث بروز بیماری قلب و عروق  شوند که بعضی از این عوامل در اختیار بیمار نبوده و قابل تغییر نمی باشند از جمله این عوامل می توان به بالا رفتن سن ، نژاد و ژنتیک ، جنسیت،  بیماریهای زمینه ای مادر زادی و ….. اشاره کرد از طرفی برخی از عوامل در اختیار بیمار بوده و در صورت رعایت و تغییر سبک زندگی قابل کنترل خواهند بود  از جمله این عوامل ارادی می توان به ﻣﺼﺮف سیگار و مشروبات الکلی، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﻏﯿﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﭼﺮﺑـﯽ ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، اﺳﺘﺮس، ﭼﺎﻗﯽ و ﮐﻢ ﺗﺤﺮﮐﯽ اشاره کرد.

بنابراین با تغییر در شیوه و سبک زندگی می توانید جلوی بروز بسیاری از بیماری‌ها قلب و عروق را بگیرید.

منظور از تغییر در شیوه زندگی موارد زیر است:

• همین امروز مصرف دخانیات را کنار گذاشته و از مصرف مشروبات الکلی اجتناب نمایید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، پرفشاری خون یا کلسترول بالا هستید معاینات دوره ای و منظم خود را فراموش نکنید
  • سی دقیقه ورزش کردن متناسب با شرایط جسمی و سنی خود را در فعالیتهای روزانه برنامه ریزی کنید.
  • پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با نمک کمتر و چربی اشباع پایین‌تر
  • در صورت داشتن اضافه وزن با پیروی از رژیم غذایی متناسب وزن خود را کاهش دهید
  • سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید و تا جای ممکن از فشار های روحی روانی به دور باشید.
  • رعایت بهداشت فردی را فراموش نکنید.

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

هیچکس از اهمیت ورزش برای سلامتی بی خبر نیست. فعالیت های منظم ورزشی را می توان اقدامی در جهت پیشگیری از ابتلا به بعضی از بیماری های قلب و عروق و سکته قلبی محسوب نمود

ورزش کردن باعت گشاد شدن عروق خونی شده و این امر تسریع جریان خون را بدنبال دارد.

در اثر ورزش ميزان هموگلوبين موجود درخون بيشتر شده ودر نتيجه عمل انتقال اكسيژن به سایر قسمت هاي مختلف بدن بهتر انجام مي شود .

با ورزش کردن مي توان ميزان چربي خون را به حد متعادل برسانیم ، پس به ورزش منظم و کافی می توانیم جاي خوردن دارو بهتر است ورزش كنيد

انواع بیماری های قلب و عروق

بیماری های قلبی و عروقی به انگلیسی : (Cardiovascular-Disease) اختلالاتی هستند که برکیفیت عملکرد قلب و یا ساختار قلب و عروق شما تأثیر می گذارند، و بیماریهای اشاره شده در ادامه این مطلب از مهمترین انواع بیماری های قلبی و عروقی می باشند:

حمله قلبی چیست ؟

حمله قلبی اولین و مهمترین عامل مرگ و میر در ایران است . لذا آگاهی و اطلاع از نشانه های حمله قلبی میتواند آمادگی شما را در کمک به خودتان و اطرافیان شما بالا ارتقاء دهد . اطلاع و آگاهی در مورد حمله قلبی بسیار مهم است . هیچگاه مشکلات قلبی را دست کم نگیرید چرا که موضوع آنها چیزی غیراز مرگ و زندگی نمی باشد . در بسیاری از موارد واکنش و عملکرد سریع باعث نجات زندگی بسیاری افراد می شود. برخی ازحملات قلبی ناگهانی و شدید هستند . اما اکثر آنها به آهستگی آغاز می شوند و با درد یا ناراحتی خفیفی همراه میباشند. در در این قسمت به برخی از علایم و نشانه های مهم حمله قلبی اشاره می شوند: • احساس فشار ، ناراحتی یا درد در مرکز قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه به طول انجامد یا رفع شده و دوباره بر گردد . • احساس درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو ، پشت ، گردن ، فک یا معده . • تنگی نفس با احساس ناراحتی در قفسه سینه . • سایر علایم مانند تهوع، تعریق سرد یا سبکی سر.

نارسایی قلبی چیست ؟

نارسايي قلبي به معنی عدم توانایي نسبي قلب در پمپاژ خون به سيستم گردش خون است. این بيماري باعث كمبود خون در اندام‌ها شده و عملکرد اندام ها را دچار مشکل میکند از طرف دیگر عدم توانایی پمپاژ خون در سیستم گردش خون باعث تجمع خون در سیاهرگ ها بخصوص در اندام تحتانی و پا ها میشود و باعث ایجاد تورم در این نواحی از بدن میگردد .امروزه داروهاي مفيدي براي رفع مشکل نارسايي قلبي وجود دارد و در صورت تشخص و درمان سریع می توان از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض ناشی از نارسایی قلبی جلوگیری شود.

بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی) چیست ؟

کاردیومیوپاتی یا Cardiomyopathy یک بیماری ماهیچه ای قلب است این بیماری با ضخیم شدن دیواره ها و یا بزرگ شدن ماهیچه قلب به همراه است. در این شرایط توانایی پمپاژ خون به سایر نقاط بدن کاهش پیدا می کند. و می تواند منجر به نارسایی قلبی گردد . این بیماری انواع مختلف دارد . کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یکی از شایع ترین نوع این بیماری میباشد که در آن عضله قلب به طور غیر طبیعی ضخیم می شود و معمولا ارثی است. فشار خون بالا ، اختلالات تیروئید ، بیماری دیابت ، چاقی و اعتیاد به الکل نیز می تواند از دیگر علتهای بروز این بیماری باشد.

بیماری دریچه قلب چیست ؟

بیماری دریچه قلب: قلب از چندین دریچه تشکیل شده است زمانی که هر کدام از این دریچه ها نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند بیماری های دریچه قلبی برای فرد اتفاق می افتد اگر شما دچار ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه، تپش قلب، خستگی و ضعف، تنگی نفس و بالا و پائین بودن فشار خون شدید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری پریکارد چیست ؟

عفونت پریکاردی، مایع اضافی بین قلب و کیسه اطراف قلب است که به عنوان پریکارد شناخته می شود. اکثر آنها مضر نیستند، اما بعضی اوقات می توانند کار قلب را بدتر کنند. پریکارد یک کیسه سخت و لایه ای است. هنگامی که ضربان قلب شما فعال است باعث آن می شود که به راحتی حرکت کند. به طور معمول، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری مایع پروتئینی زرد رنگ بین دو لایه این کیسه است. این سیال به قلب شما کمک می کند تا درون کیسه حرکت کند.

ضربان غیر طبیعی قلب (آریتمی) چیست ؟

آریتمی قلب ضربان نامنظم قلب را توصیف می کند، در این حالت قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم کار کند. آریتمی قلبی زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند به درستی کار نمی‌کنند. به عنوان مثال، برخی افراد مبتلا به نارسائی قلب ممکن است تپش قلب و ضربان نا منظم داشته باشند.

سندرم مارفان چیست ؟

سندرم مارفان از جمله ی بیماری های ارثی محسوب میشود که روی بافت همبندی بیمار تأثیر می گذارد. در واقع هدف اصلی از بافت همبند ، حفظ فرم بدن و فراهم کردن چارچوبی برای رشد و نمو فرد است. در سندرم مارفان، بافت همبند دچار مشکل شده و از آنجا که بافت پیوندی در تمامی بدن یافت می شود، این سندرم می تواند بر بسیاری از سیستم های بدن از جمله موارد زیر تاثیر بگذارد: قلب و عروق خونی سیستم عصبی سیستم تنفسی اسکلت بدن چشم ها پوست از خطرناک‌ترین مشکلات و عوارض این سندرم وقتی است که میتوان به مشکلات قلب و عروق خونی اشاره کرد. بافت همبند ناقص می‌تواند آئورت (سرخرگ بزرگی که از قلب خارج می‌شود و خون را به سراسر بدن منتقل می‌کند) را ضعیف کند.

بیماری قلبی مادرزادی چیست ؟

بیماری های قلبی مادرزادی، به نواقص و ناهنجاريهایی گفته میشود که در ساختار قلب و هنگام تکامل جنین ـ ایجاد میشوند. احتمال بروز این مشکل در سه ماهه اول بارداری بیشتر است . انواع بیماری های مادرزادی قلبی نقص و مشکلات دریچه قلب نقص و مشکلات دیواره قلب نقص شریان و رگهای خونی قلب

بیماری عروق کرونر (تنگ شدن شریان ها) چیست ؟

شریان اصلی ( سرخرگ ) تغذیه کننده قلب, سرخرگ کرونر نام دارد که وظیفه خونرسانی به عضلات قلب را بر عهده دارد . چنانچه به دلیل تجمع پلاک های چربی (پدیده آترواسکلروز), انسدادی و گرفتگی نسبی یا کامل ایجاد شود که مانع از حرکت جریان خون در این شریان( سرخرگ ) شوند, بیماری انسداد سرخرگ کرونری رخ می دهد. درد ناگهانی قفسه سینه و بروز سکته قلبی از جمله عوارض جدی بیماری های قلبی و عروقی بحساب می آیند.

بیماری روماتیسمی قلب چیست ؟

روماتیسم قلبی، به حالتی از بیماری گفته می‌شود که در آن بر اثر مبتلا شدن فرد به تب روماتیسمی، آسیبی دائمی ‌به دریچه‌های قلب وارد می‌شود. در این بیماری معمولا دریچه میترال تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث تنگی دریچه میترال می شود. در حدود 50٪ موارد بیماری های روماتیسمی قلب، بیمار سابقه تب روماتیسمی داشته است.

تفاوت آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی چیست و کدام یک بهتر است؟

هر دو روش آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی از اقدامات و روش های دقیق برای بررسی گرفتگی رگ‌‌های کرونر (شریان هایی که به قلب خونرسانی می کنند) هستند. در روش اول آنژیوگرافی یا همان آنژیو با عبور یک لوله باریک از طریق رگ پا به قلب انجام میگردد، به کمک آنژیوگرافی می توان به تعداد عروق کرونر مسدود شده، همچنین محل انسداد و میزان گرفتگی عروق پی برد. اما در روش ‌ سی تی ‌آنژیوگرافی فقط با یک تزریق وریدی در دست انجام می‌شود و نوعی تصویر برداری است . در سی تی آنژیو گرافی می توان با استفاده از اشعه ایکس تصاویری سه بعدی از شریان ها بدست آورد.

امکانات کلینیک اکسیر

نوار قلب ECG

اکوکاردیوگرافی

هولتر ریتم و فشار

درمان و کنترل پرفشاری

مشاوره های قلبی قبل از اعمال جراحی

کاتتریسم و آنژیوگرافی

ارائه رژیم های تغذیه

رزرو نوبت

جهت رزرو نوبت و یا دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

خدمات(Required)