قلب، یکی از اعضای همیشه فعال بدن انسان است. حیات ما به ضربان‌ منظم و همیشگی آن بستگی دارد. هر یک از این ضربان ها منجر به پمپاژ خون به درون رگ‌ها می‌شود. خونی که اکسیژن و مواد دیگری که تمام اندام‌های بدن و تک‌تک سلول‌ها برای زنده ماندن و انجام وظایف خود به آن‌ها نیاز دارند را به دستشان می‌رساند.

گاهی و بنا به دلایل مختلف، قلب قادر به انجام درست فعالیت‌های همیشگی خود نیست. بیماری‌های قلبی مادرزادی، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب، کاردیومیوپاتی یا نقص در عملکرد ماهیچه‌های قلبی، روماتیسم، حمله و نارسایی قلبی جزو شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در جهان هستند.

اکنون بیماری‌های قلبی فارغ از این‌که چه دلیلی برای رخ دادن آن‌ها وجود دارد، شایع‌ترین علت مرگ در جهان هستند. به همین دلیل موضوع زمان در تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی مسئله بسیار مهمی است.

اگر وجود بیماری قلبی در بیمار توسط یک پزشک حاذق و به‌موقع تشخیص داده شده و راه حل تجویزی او  برای درمان بیماری به درستی انجام شود، نه‌تنها از پایان زندگی جلوگیری می‌شود که کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیمارهای قلبی نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

 

بیماری‌های قلبی و عروقی چطور تشخیص داده می‌شوند؟

تشخیص درست و به موقع بیماری، درمان 50 درصد آن است. البته علم پزشکی در زمینه تشخیص اولیه بیماری‌ها پیشرفت بسیاری داشته است.

در خصوص بیماری‌های قلبی، یک پزشک با روش‌هایی مانند معاینات فیزیکی، تحلیل آزمایش‌ها و مدارک پزشکی قبلی و بررسی علائم قلبی قادر است بدون دخالت هیچ دستگاه خاصی وجود بیماری قلبی و عروقی را در یک مراجعه کننده تشخیص دهد.

اما گاهی برای این‌که پزشک نسبت به تشخیص خود اطمینان حاصل کرده و بتواند بهترین روش برای درمان بیماری را تجویز کند، از بیمار می‌خواهد که با گرفتن نوار قلب، اکو قلب، استرس اکو یا دادن تست ورزش و حتی اسپیرومتری پرونده خود را تکمیل کند.

البته در مواردی که پزشک در همان مراحل ابتدای تشخیص خود وضعیت بیماری قلبی و عروقی را وخیم تشخیص دهد، برای تکمیل پرونده بیمار مواردی نظیر آنژیوگرافی یا سی تی آنژیو را تجویز می‌کند. این‌ها روش‌های تهاجمی هستند که باید در بیمارستان‌های تخصصی و با بیهوشی یا بی‌حسی انجام شوند.

اطلاعاتی که پزشک از این موارد به دست می‌آورد به شدت ارزشمند بوده و در تشخیص دقیق بیماری و ارائه راهکار مناسب برای درمان بیمار بسیار مهم هستند. به همین دلیل است که نوار قلب، تست ورزش، اکو قلب ، استرس اکو یا اسپیرومتری باید در یک کلینیک معتبر که مجهز به دستگاه‌های مدرن است صورت گیرد.

همچنین پرستار یا تکنسینی که این اطلاعات را ثبت می‌کند باید به قدر کافی کاربلد و خبره باشد تا بتواند این اطلاعات ارزشمند را به درستی ثبت کند.

نوار قلب چیست؟!

گرفتن نوار قلب یکی از اولین روش‌های جمع آوری اطلاعات در خصوص وضعیت کنونی قلب بیمار است. پزشک ممکن است برای بررسی علائم بیماری قلبی به بیمار توصیه کند که یک نوار قلب که به آن EKG یا ECG نیز گفته می‌شود، بگیرد.

نوار قلب آزمایشی است که فعالیت الکتریکی قلب بیمار را اندازه گیری می‌کند. با هر ضربان یک ضربه الکتریکی که به آن موج گفته می‌شود، از طریق قلب حرکت می‌کند. این موج سبب می‌شود که ماهیچه‌های قلبی از خون سیراب شده و آن را به بدن پمپاژ کنند.

ضربان قلب طبیعی در نوار قلب به شکل موج‌های منظم دیده می‌شود. درحالی‌که اگر ضربان قلب ریتم نامنظم یا با اختلالی داشته باشد، موج ثبت‌شده روی نوار نامنظم و بی‌قاعده خواهد بود.

به هر حال نوار قلب اطلاعات بسیار مهمی در خصوص عملکرد قلب بیمار به پزشک او می‌دهد. بنابراین این کار باید توسط دستگاه‌هایی انجام شود که حساسیت و دقت بسیار بالایی برای ثبت ضربان قلب دارند.

 

 

تست ورزش چیست؟!

تست ورزش روشی است که در آن نحوه عملکرد قلب انسان در زمان انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین بررسی می‌شود.

از آنجا که ورزش کردن فرآیند پمپاژ قلب را سخت‌تر و سریع‌تر می‌کند، انجام دادن یک تست استرس یا ورزش می‌تواند مشکلات احتمالی جریان خون درون قلب را نمایان کند.

تست ورزش در واقع راه رفتن یا دویدن آرام روی تردمیل یا پا زدن روی دوچرخه ثابت است. که در حین انجام دادن این کارها بر  ضربان قلب، فشار خون و وضعیت تنفس افراد نظارت می‌شود. در برخی موارد افراد برای انجام تست ورزش داروی خاصی را دریافت می‌کنند که اثرات ورزش کردن در بدن را تقلید می‌کند.

انجام تست ورزش یا استرس زمانی توسط پزشک تجویز می‌شود که او نوعی بی نظمی یا آرتیمی ضربان قلب را در بیمار تشخیص داده باشد.

به هر حال نتایج حاصل از این تست، پزشک را در تصمیمات درمانی خود راهنمایی می‌کند. همچنین میزان اثربخشی درمان را اندازه‌گیری کرده یا درصورتی‌که فرد از قبل دچار بیماری قلبی شده باشد، شدت آن را تعیین می‌کند.

بنابراین جمع‌آوری اطلاعات دقیق حاصل از این تست اهمیت بسیار زیادی در روند درمان قلب یک بیمار دارد. پس باید آن را در یک مرکز پیشرفته که مجهز به دستگاه‌های دقیق است انجام داد.

اکو قلب چیست؟

اکو قلب روش دیگری برای بررسی نحوه عملکرد قلب انسان است. در این تکنیک که نام دیگر آن اکوکاردیوگرام echocardiogram است، از امواج صوتی برای گرفتن تصاویری از قلب استفاده می‌شود.

اکو قلب به پزشک این امکان را می‌دهد که قلب انسان را در حال ضربان و پمپاژ خون ببیند. پزشک می‌تواند از تصاویر اکوکاردیوگرام برای شناسایی بیماری‌های قلبی استفاده کند.

معمولاً پزشک به منظور بررسی وضعیت دریچه‌های قلب، تمیز دادن مشکلات قلبی از بیماری‌های تنفسی یا دردهای قفسه سینه یا وجود نقایص مادرزادی در جنین‌ها، انجام اکوکاردیوگرام یا اکوی قلب را توصیه می‌کند.

در این روش پزشک مسلط به عملکرد دستگاه اکوی قلب، یک ژل مخصوص را به قفسه سینه بیمار و دستگیره مبدل دستگاه اکوی قلب می‌مالد. سپس این دستگیره مبدل را روی قفسه سینه و حوالی قلب بیمار فشار می‌دهد تا یک پرتو سونوگرافی به قلب بیمار منتقل شود. مبدل موج صدای قلب را ضبط می‌کند. سپس کامپیوتری که در دستگاه اکوی قلب وجود دارد این صداها را به تصاویر متحرک در مانیتور تبدیل می‌کند.

هرچقدر قدرت صدای دریافت شده بهتر باشد، کیفیت و وضوح تصویر تولید شده از قلب بالاتر خواهد بود. که این حالت تنها در صورتی امکان پذیر است که دستگاه اکوی قلب از کیفیت بهتری برخوردار بوده و قدرت بالاتری داشته باشد.

البته میزان دقت، تجربه و چیره دستی پزشکی که کار اکوی قلب را انجام می‌دهد نیز در تشخیص بیماری و مشکلات قلبی مراجعه کننده بسیار مؤثر خواهد بود.

به همین دلیل انجام اکوی قلب به منظور تکمیل اطلاعات قابل استناد در مورد قلب بیمار باید توسط پزشک حاذقی انجام شود که تجهیزات پیشرفته این کار را در اختیار دارد.

 

هولتر قلب چگونه کار می کند؟

هولتر ریتم قلبی، دستگاه قابل حملی است که بطور مداوم ضربان قلب را ضبط می کند.

در این روش دستگاه ثبت کننده نوار قلب، که قبلا دستگاه یا رکوردر به اندازه ۳-۴ برابر گوشی موبایل بود ولی مدلهای جدید فقط به اندازه یک فلش مموری کوچک و در حد ۱۵ گرم وزن دارد به کمک معمولا ۳ سیم  به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا طولانی تر به سینه شما متصل می شود.

معمولا پزشک از شما خواهد خواست تا فعالیت های روزانه خود را انجام دهید و علائمی را که مشاهده می کنید، با ذکر ساعت بنویسید. بیمار پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نزد درمانگاه مربوطه بر می‌گردد. در آن جا پس از جدا کردن الکترودها و سیم‌ها، دستگاه هولتر را به یک رایانه متصل می‌سازند. نرم افزار ویژه هولتر ضمن استفاده از فیلترهای نرم افزاری خود اطلاعات ثبت شده در هولتر را آنالیز  و در جداول آماده می کند، ضمن اینکه قسمت‌های مهم آن را به‌صورت نوار قلب نشان می‌دهد. این گزارش به‌طور معمول توسط چاپگر متصل به رایانه، چاپ و نسخه‌ای از آن به بیمار تحویل داده می‌شود.

 

اسپیرومتری چیست؟!

 

اسپیرومتری چیست؟!

ممکن است این‌طور به نظر برسد که اسپیرومتری Spirometry یک روش مطمئن برای تشخیص بیماری‌های ریوی مانند آسم، انسداد مزمن ریوی یا سایر بیماری‌هایی است که روی تنفس انسان تأثیر می‌گذارند.

البته که این‌طور است. اما گاهی پزشک معالج به‌منظور تفکیک علت بیماری قلبی و عروقی از مشکلات تنفسی که علت آن‌ها را باید در ریه بیمار پیدا کرد، انجام اسپیرومتری را توصیه می‌کند.

به هر حال در اصل اسپیرومتری یک روش بسیار پیشرفته برای تشخیص بیماری‌های مزمن تنفسی است. در برخی از موارد پزشکان برای بررسی بهتر وضعیت ریه بیمار یا رصد میزان موفقیت روش یا داروهایی که برای بیمار تنفسی تجویز کرده‌اند، توصیه می‌کنند که او به صورت دوره‌ای در فواصل زمانی منظمی، اسپیرومتری را انجام دهد.

اسپیرومتری می‌تواند وجود یا وضعیت بیماری‌های ریوی شایعی مانند آسم، COPD، برونشیت مزمن، آمفیزم یا فیبروز ریوی را در مراجعه کننده تشخیص دهد.

نتایج حاصل از انجام اسپیرومتری برای پزشکان بسیار مهم و قابل استناد بوده و نقش به‌شدت تعیین کننده‌ای در تشخیص بیماری ریوی و تصمیم‌گیری برای روش‌های درمانی دارد.

کلینیک اکسیر با بهترین تجهیزات لازم برای نوار قلب، تست ورزش، اکوی قلب و اسپیرومتری

متخصصان فعال در کلینیک اکسیر می‌دانند که دقت اطلاعاتی که یک پزشک برای تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی یا ریوی افراد به آن‌ها نیاز دارد تا چه اندازه مهم هستند. به همین دلیل آن‌ها تسلط کافی روی نحوه عملکرد تجهیزات تشخیصی یا دستگاه‌هایی مانند نوار قلب، تست ورزش، اکوی قلب، تجهیزات هولتر ریتم و فشار و اسپیرومتری دارند.

البته صرف داشتن تخصص برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص وضعیت بیمار کافی نیست. این اطلاعات باید توسط دستگاه‌های سالم، دقیق، مدرن و با حساسیت بالا به دست آید.

این درست همان اتفاق خوشایندی است که در کلینیک اکسیر رخ داده است. یعنی تجمیع پزشکان و متخصصان خبره و کاربلدی که در عین حال بهترین دستگاه‌های تشخیصی را در اختیار دارند. به این ترتیب مراجعین با خیال آسوده از دقت بالا و صحت اطلاعاتی که نحوه عملکرد قلب یا ریه آن‌ها را نشان می‌دهد، می‌توانند پرونده خود را تکمیل و در صورت نیاز روند درمان بیماری خود را آغاز کنند.

سلامتی گنج ارزشمندی است که حفظ آن کار ساده‌ای نیست. همه کسانی که در کلینیک اکسیر به عنوان پزشک یا متخصص کار می‌کنند قدر این گنج قیمتی را می‌دانند و با تمام امکانات و قوای خود به شما در حفظ و مراقبت کردن از آن کمک می‌کنند.

خدمات

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی

تست ورزش

تست ورزش

هولتر مانیتور

هولتر مانیتور

آنژیوگرافی

نوار قلب

مطالب مرتبط