اختلالات هورمونی چیست ؟

یکی از مواردی که امروزه افراد بسیاری با آن درگیر هستند اختلالات هورمونی می باشد. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم. از اینکه هورمون چیست و اینکه به چه دلیل اختلالات هورمونی به وجود می آید و از طرف دیگر علانم و نشانه های اختلالات هورمونی را بررسی کرده و در نهایت به نحوه ی درمان اختلالات هورمونی اشاره می کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

هورمون چیست؟

هورمون‌ یک پیام‌رسان‌ شیمیایی است که از طریق جریان خون به اندام‌ها و بافت‌ها می‌رود. هورمون‌ها به اندام‌های بدن می‌گویند که باید چه کاری را و چگونه انجام دهند. با این حال عملکرد هورمون‌ها آهسته‌تر از دیگر پیام‌رسان‌های شیمیایی است. هورمون‌ها توسط غدد درون ریز که گروه خاصی از سلول‌ها در سراسر بدن هستند، تولید می‌شوند.

غدد درون ریز اصلی عبارتند از:

غده هیپوفیز

غده تیروئید

غده تیموس

غدد آدرنال

غده پانکراس یا لوزالمعده

هورمون‌ یک پیام‌رسان شیمیایی قدرتمند است، به این معنی که فقط مقدار کمی از هورمون باعث تغییرات قابل توجهی در اندام‌ها یا بافت‌های بدن می‌شود.

عدم تعادل هورمونی چیست؟

بدن در حالت طبیعی خود طیفی از هورمون‌ها را به صورت متعادل تولید می‌کند. در وضعیت تعادل هورمون‌ها، عملکرد اندام‌ها و بافت‌های بدن در حالت مطلوب قرار دارد. با این حال، هنگامی که یک یا چند هورمون‌ تغییر یابد، می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی ‌شود. در این وضعیت، شما ممکن است دچار کمبود یک هورمون و تولید بیش از حد هورمون دیگری شوید.

چه عواملی باعث اختلالات هورمونی در بدن می‌شود؟

اختلالات هورمونی

شایع‌ترین نوع عدم تعادل هورمونی در زنان مربوط به استروژن و پروژسترون است. عدم تعادل این دو هورمون غالباً به یک یا چند دلیل از جمله مصرف قرص‌های ضد بارداری، استرس و یا حتی استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی است. عدم تعادل هورمونی در زنان می‌تواند به دلایل مختلفی شامل بارداری، یائسگی، سندروم پیش از قاعدگی، بلوغ و طاسی مردانه رخ دهد.

دلایل دیگر آن ممکن است شامل:

– عدم ورزش و فعالیت بدنی

– عوامل ژنتیکی

– شیوه زندگی کم تحرک

– چاقی

– عادات غذایی غلط

علائم اختلالات هرمونی

آیا فکر می‌کنید که دچار عدم تعادل هورمونی هستید؟ برای آگاهی شما به برخی از علائم شایع انواع مختلف عدم تعادل هورمونی اشاره می‌کنیم:

کمبود پروژسترون

کمبود پروژسترون رایج‌ترین علت عدم تعادل هورمونی در زنان است که در تمام سنین رخ می‌دهد. علل شایع آن شامل عادات غذایی غلط یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری است. اگر دچار کمبود پروژسترون هستید، ممکن است علائم زیر در شما وجود داشته باشد:

سندروم پیش از قاعدگی

سقط جنین

افزایش وزن بی‌دلیل

اضطراب

بی‌خوابی

سینه‌های دردناک و یا متورم

سردرد ادواری

ناباروری

کمبود استروژن

این عدم تعادل هورمونی به ویژه در میان زنان یائسه شایع است. زنان لاغر اندام به احتمال زیاد بیشتر از زنان دیگر دچار کمبود استروژن هستند. علائم شایع کمبود استروژن عبارتند از:

خشکی واژن

درد هنگام مقاربت

عفونت مثانه

گُرگرفتگی

عرق شبانه

مشکلات حافظه

افسردگی

تولید بیش از حد استروژن

اگر طبق تجویز پزشک‌تان هورمون‌های مصنوعی را که معمولاً برای خانمها در زمان یائسگی تجویز می‌شود، مصرف کرده‌اید، ممکن است دارای استروژن اضافی در بدن خود باشید. علائم استروژن بیش از حد عبارتند از:

باد و نفخ

افزایش وزن سریع

نوسانات خلقی

اضطراب یا افسردگی

بی‌خوابی

قرمزی و گُر گرفتگی صورت

غمگینی و زودرنجی

دیسپلازی گردن رحم (پاپ اسمیر غیر طبیعی)

حساس به لمس شدن سینه- خونریزی شدید

سردردهای میگرنی

تیرگی افکار (تفکر مه آلود)

تولید آندروژن بیش از حد

آندروژن یک هورمون مردانه است. مصرف بیش از حد قند و یا کربوهیدرات‌های ساده در زنان ممکن است موجب عدم تعادل آندروژن گردد. علاوه بر این، زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، بیشتر مستعد عدم تعادل آندروژن می‌باشند. علائم این بیماری شامل:

آکنه و جوش صورت

رشد موی زائد در صورت و دستها

کم‌پشتی و نازک شدن موی سر

ناباروری

ناپایداری سطح قند خون (هیپوگلیسمی)

کیست‌ تخمدان

کمبود کورتیزول

کمبود کورتیزول معمولاً توسط پرکاری غدد آدرنال ایجاد می‌شود. زمانی که شما به طور مداوم تحت استرس قرار دارید، غده فوق کلیه (آدرنال) پُر کار می‌شود.

علائم آن عبارتند از:

خستگی مزمن

تیرگی افکار

پوست نازک و یا خشک

لکه‌های قهوه‌ای بر روی صورت

قند خون پایین

قند خون ناپایدار

عدم تحمل فعالیت و ورزش

اگر شما دو یا بیشتر از علائم فوق را داشته باشید، احتمالاً دچار کمبود هورمون کورتیزول هستید. برای آگاهی از درمان‌های موجود برای عدم تعادل هورمونی خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان عدم تعادل هورمونی

درمان عدم تعادل هورمونیاگر فکر می‌کنید که دچار عدم تعادل هورمونی هستید، برای دریافت بهترین روش‌های درمان باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک‌تان برای تعیین اینکه شما دقیقاً به کدام نوع عدم تعادل هورمونی مبتلا هستید، آزمایشاتی را به شما توصیه خواهد کرد.