آنژیوگرافی چگونه انجام می شود؟

سوالات متداول آنژیوگرافی

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی دقیق ترین روش بررسی رگهای بزرگ قلب می باشد. که در طی آن علاوه بر رگهای قلب، ساختمان و عملکرد قلب، دریچه های قلب و… نیز قابل بررسی میباشند. آنژیوگرافی ، به دقت به پزشک کمک می کند تا برنامۀ درمانی بیمار را تنظیم نماید و مشخص کند که وضعیت رگهای قلب وی به چه صورت است.

چه زمانی آنژیوگرافی انجام می شود؟

قلب انسان، از اجزاء گوناگونی تشکیل شده که یکی از مهمترین اجزاء آن رگهای قلب می باشند.

قلب دارای سه رگ اصلی است که خود به شاخه های کوچکتری تقسیم شده و وظیفه خون رسانی به قسمتهای مختلف قلب را به عهده دارند. درطی بیماریهای گوناگون، مواد مضر مانند: چربی و … ممکن است در عروق قلب رسوب کرده و باعث گرفتگی رگهای قلب شوند که متعاقبا باعث ایجاد درد، تنگی نفس، سکته قلبی و … شوند. درحقیقت آنژیوگرافی ، روش استاندارد طلایی برای تشخیص تنگی ها یا سایر اختلالات عروقی می باشد.

پزشک برای بررسی چه مشکلاتی آنژیوگرافی قلب را تجویز میکند؟

داشتن علائمی مانند بیماری عروق کرونر قلب همانند احساس درد در ناحیه قفسه سینه

درد تازه یا در حال پیشرفت در قفسه سینه

اختلال قلبی مادرزادی

مشکلات در رگ های خونی و یا آسیب دیدگی در قفسه سینه

مشکلات در دریچه قلبی که به جراحی نیاز دارند.

روش انجام آنژیوگرافی به چه صورت است ؟

بیمار بر روی تخت مخصوص دراز می کشد، این تخت کاملا ًدر فضای باز بوده و بیمار وارد دستگاه یا محفظۀ خاصی نخواهد شد.
پزشک با استفاده از مایع بی حسی، منطقۀ کوچکی از کشالۀ ران یا مچ دست را بی حس می کند.
اگر بیمار نیاز داشته باشد، ممکن است مقداری داروی خواب آور و آرام بخش نیز برای وی تجویز شود که در این صورت حالت خواب آلودگی و آرامش بیشتری برای بیمار ایجاد می شود.
مایع مخصوص بکارمی رود و رگهای قلب به خوبی دیده می شود و هرگونه گرفتگی عروق و اختلالات آنها با جزئیات کامل نشان داده می شود .
تصاویر و فیلم های گرفته شده، برروی سی دی وارد شده و همراه بامدارک دیگر و جواب آنژیوگرافی ، به بیمار تحویل داده می شود

آیا موادی که در آنژیوگرافی استفاده می شود برای قلب ضرر دارد؟

خیر، مواد حاجب آنژیوگرافی هیچ مشکلی برای قلب ایجاد نمی کنند و کاملا بی خطر هستند.

آیا در آنژیوگرافی بیمار بیهوش می شود؟

خیر ؛  عمل آنژیوگرافی بدون بیهوشی انجام می شود.محل مور نظر بی حس و بدون درد می شود ولی بیمار کاملا ًهوشیار است و حتی می تواند وضعیت رگهای قلب خود را از طریق مانیتور ببیند. اگر بیمار نیاز داشته باشد، ممکن است مقداری داروی خواب آور و آرام بخش نیز برای وی تجویز شود که در این صورت حالت خواب آلودگی و آرامش بیشتری برای بیمار ایجاد می شود

برای درمان ورم و درد ناحیه آنژیو در کشاله ران چه باید کرد؟

می بایست  محل درد را کمپرس گرم کنید و از ضد درد مثل استامینوفن استفاده نمایید.

آیا درد و گرفتگی پا بعد از آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟

حتما در اسرع وقت توسط پزشکی که آنژیو شده اند، ویزیت شوند.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی چیست ؟

حداقل به مدت 6-5 ساعت روی تخت استراحت کنید.
تا 12 ساعت از خم کردن عضوی که جهت آنژیو به کار رفته است (مفصل ران یا مچ دست ) خودداری کنید.
پس از ترخیص، به آهستگی قدم بزنید.
توصیه می شود تا چند روز از انجام فعالیت های شدید و ناگهانی خودداری کنید.
چنانچه درد و تورم در محل آنژیو گرافی وجود داشت، می توانید از مسکن استفاده کنید همچنین کمپرس گرم بلامانع است.
اگر درد وتورم شدید بود، به پزشک مراجعه کنید.
سی دی و جواب آنژیوگرافی را از بخش آنژیو تحویل گرفته و در مراجعات بعدی همراه داشته باشید.

آنژیوگرافی بهتر است یا سی تی اسکن؟

دقیق ترین روش تشخیص ضایعات عروقی قلب آنژیوگرافی است و از هر وسیله ای در این زمینه دقیقتر است.

آیا آنژیوگرافی در زمان حاملگی قابل انجام می باشد یا نه؟

بهتر است آنژیوگرافی در طول مدت حاملگی انجام نشود ولی اگر خانم حامله نیاز قطعی به انجام آن داشته باشد، در شرایط خاص و با رعایت مواردی معین، قابل انجام است.

آیا تفاوتی میان انجام آنژیوگرافی از طریق دست با پا وجود دارد؟

آنژیوگرافی از راه دست و یا پا، قابل انجام می باشد و بسته به وضعیت بیمار و شرایط، آنژیوگرافی از راه دست یا پا انجام می شود.

آنژیوگرافی قلب چقدر طول می‌کشد؟

آنژیوگرافی کرونری معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. اما اگر عمل دیگری مثل آنژیوپلاستی هم لازم باشد، زمان بیشتری صرف خواهد شد.

اگر آنژیوگرافی کرونری شما با کاتتر بوده است، لازم است که چند ساعتی را در بیمارستان سپری کنید. اما اگر آنژیوگرافی کرونری CT شما غیر تهاجمی باشد، نیازی به بستری شدن ندارید.

مدت زمان بستری بعد از آنژیوگرافی چقدر است؟

در حالت عادی و بطور معمول حدود ۶ ساعت پس از آنژیوگرافی بیمار میتواند بیمارستان را ترک کند و به منزل برود.

آیا پزشک از همان ابتدا برای تشخیص بیماری قلب و عروق ؛ آنژیوگرافی را تجویز می کند؟

آنژیوگرافی ، علائم شدید ندارد ولی عوارض آن از روش های غیرتهاجمی برای معاینه قلب بیشتر است . به همین دلیل ابتدا برای معاینه روش هایی مثل الکتروکاردیوگرام ، اکوکاردیوگرام و تست استرس انجام می شود و در آخر از آنژیوگرافی قلب استفاده می شود.

عوارض آنژیوگرافی چیست؟

1.خونریزی زیر پوست در محل زخم – این باید بعد از چند روز بهبود یابد ، اما در صورت نگرانی لطفا با پزشک قلب خود تماس بگیرید.

2.کبودی – این عارضه تا دو هفته پس از آنژیو رفع می شود.

3.حساسیت نسبت به رنگ مورد استفاده در هنگام آنژیوگرافی قبل از انجام عمل باید درمورد هرگونه حساسیتی که دارید با بهترین متخصص قلب خود صحبت کنید.

این موارد اولین و بی خطرترین عوارض آنژیوگرافی می باشد که اکثر افراد آن را پس از عمل آنژیو تجربه می کنند.

آنژیوگرافی چه مزایایی دارد؟

1.هزینه کمتری نسبت به روش های دیگر دارد.

2.راهی مناسب برای پی بردن به مشکلانت مسدود بودن عروق کرونر می باشد.

3.روشی سریع، غیر تهاجمی و دقیقی است.

4. اشعه ایکس به کار رفته در این روش هیچ گونه ضرری ندارد و در بدن باقی نمی ماند.

5. این روش نیازی به بی هوشی ندارد.

هزینه آنژیوگرافی چقدر است ؟

شما می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر از هزینه ی این عمل در بهترین کلینیک قلب و دیابت در تهران ، از طریق شماره های زیر با مرکز تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

خدمات کلینیک قلب و دیابت اکسیر

اکوکاردیوگرافی