راهنمای جامع دیابت نوع 1

همه چیز درباره دیابت نوع یک، علائم و روش درمان آن

دیابت نوع 1، که به عنوان دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن پانکراس انسولین به مقدار کم تولید کرده یا بدون انسولین اصلا تولید نمی‌کند. انسولین یک هورمون است که به قند (گلوکز) اجازه ورود به سلول‌ها برای تولید انرژی لازم بدن را می‌دهد.

عوامل مختلفی، از جمله ژنتیک و برخی از ویروس‌ها، ممکن است به دیابت نوع 1 کمک کنند. اگر چه دیابت نوع 1 معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود، اما در بزرگسالان می‌تواند رشد کند.

با وجود تحقیقات گسترده، دیابت نوع 1 هیچ درمانی ندارد. درمان با کنترل قند خون با انسولین، رژیم غذایی و شیوه زندگی برای جلوگیری از عوارض تمرکز دارد.

علائم دیابت نوع 1
علائم دیابت نوع 1

علائم و نشانه‌های دیابت نوع 1 ممکن است نسبتا ناگهانی ظاهر شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • گرسنگی شدید
  • کاهش وزن ناخواسته
  • تحریک پذیری و تغییرات خلقی
  • خستگی و ضعف
  • تاری دید

علل دیابت نوع 1

علت دقیق دیابت نوع 1 ناشناخته است. معمولا، سیستم ایمنی بدن که معمولا با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر مبارزه می‌کند، به اشتباه سلول‌های انسولین را در پانکراس از بین می‌برد. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • ژنتیک
  • قرار گرفتن در معرض ویروس ها و دیگر عوامل محیطی

نقش ژنتیک در ابتلای دیابت نوع 1

نقش ژنتیک در ابتلای دیابت نوع 1

برخی از عوامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 1 عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی: هر کسی که یک والدین یا خواهر و برادری با دیابت نوع 1 دارد، احتمال ابتلا به این بیماری کمی افزایش می‌یابد.
  • ژنتیک: حضور ژن‌های خاص نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 است.
  • جغرافیا: میزان بروز دیابت نوع 1 در هنگام سفر به نواحی استوایی از افزایش می‌یابد.
  • سن: اگر چه دیابت نوع 1 ممکن است در هر سنی ظاهر شود، اما در دو گروه سنی قابل توجه است. اولین گروه در کودکان بین 4 تا 7 ساله رخ می‌دهد، و دومین گروه در کودکان بین 10 تا 14 ساله است.

عوارض جانبی دیابت نوع 1

با گذشت زمان، عوارض دیابت نوع 1 می‌تواند اعضای اصلی بدن شما را شامل شود، از جمله قلب، رگ‌های خونی، اعصاب، چشم و کلیه. حفظ سطح قند خون طبیعی می‌تواند به طور چشمگیری خطر بسیاری از عوارض را کاهش دهد. در نهایت، عوارض دیابت ممکن است باعث ناتوانی یا حتی تهدیدکننده زندگی باشد. دیابت به طرز چشمگیری خطر ابتلا به انواع مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، از جمله بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (آنژین)، سکته قلبی، سکته مغزی، باریک شدن شریان‌ها (آترواسکلروز) و فشار خون بالا.

 

تاثیر دیابت نوع 1 بر سیستم عصبی

آسیب عصبی (نوروپاتی). قند اضافی می‌تواند دیواره‌های رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها) را تحریک کند که اعصاب شما را تقویت می‌کند، به خصوص در پاها. این می‌تواند باعث سوزش، بی حسی یا درد شود که معمولا در انگشتان دست یا انگشتان پا شروع می‌شود و به تدریج گسترش می‌یابد. غلظت قند خون ناشتا می‌تواند شما را در نهایت تمام حس شما را در اندام‌های آسیب دیده از دست بدهد.

آسیب اعصاب که بر دستگاه گوارش اثر می‌گذارد می‌تواند موجب تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شود. برای مردان اختلال نعوظ ممکن است نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

 

تاثیر دیابت نوع 1 بر کلیه

آسیب کلیه (نفروپاتی). کلیه‌ها حاوی میلیون‌ها خوشه خونی کوچک هستند که ضایعات را از خون شما می‌گیرند. دیابت می‌تواند به این سیستم فیلترینگ ظریف آسیب برساند. آسیب شدید می‌تواند منجر به نارسایی کلیه یا بیماری برگشت ناپذیر کلیه شود که نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارد.

 

تاثیر دیابت نوع 1 بر عرق چشم

دیابت می‌تواند به عروق خونی شبکیه (رتینوپاتی دیابتی) آسیب برساند، که به طور بالقوه باعث کوری می‌شود. دیابت همچنین خطر دیگر شرایط چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم را افزایش می‌دهد.

آسیب پا آسیب عصبی در پا و یا فقر جریان خون به پاها باعث افزایش خطر عوارض مختلف پا می‌شود. و اگر درمان نشود، جراحت‌ها  می‌‎تواند باعث عفونت های جدی شود که در نهایت به قطع عضو منجر می‌شود.

 

تاثیر دیابت نوع 1 بر شرایط پوست و دهان

دیابت ممکن است شما را بیشتر در معرض عفونت‌های پوستی و دهان، از جمله عفونت‌های باکتری و قارچی قرار دهد. بیماری لثه و خشکی دهان نیز بیشتر احتمال دارد.

 

تاثیر دیابت نوع 1 بر زنان باردار

عوارض بارداری سطح قند خون بالا می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

خطر ابتلا به سقط جنین، ناباروری و نقایص تولد هنگامی که دیابت به خوبی کنترل نمی‌شود، افزایش می‌یابد. برای مادر دیابت خطر ابتلا به کتوآکیدوز دیابتی، مشکلات چشم (رتینوپاتی)، فشار خون بالا ناشی از بارداری و پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد.

 

پیشگیری از دیابت نوع 1

هیچ راهی برای پیشگیری از دیابت نوع 1 وجود ندارد.

اما محققان در تلاش برای پیشگیری از بیماری یا تخریب بیشتر سلول‌های پانکراس در افرادی هستند که تازه تشخیص داده می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید