ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان ؛ علل، علائم و راه‌های درمان

دلایل متعددی وجود دارد که چرا زنان ممکن است ریزش مو را تجربه کنند. هرچیز از شرایط پزشکی تا تغییرات هورمونی و استرس ممکن است علت اصلی ریزش مو در زنان باشد. همیشه علت اصلی ریزش مو مشحص نیست، اما در اینجا برخی از امکانات و مواردی که میتوانید انجام دهید وجود دارد.

علائم ریزش مو در زنان

ریزش مو ممکن است با توجه به علت آن متفاوت باشد. ممکن است متوجه ریزش مو ناگهانی یا کاهش تدریجی در طول زمان شوید. ممکن است مفید باشد که یک دفترچه یادداشت را برای ردیابی هرگونه تغییری که متوجه شده‌اید یا علائمی که تجربه کرده‌اید در دست داشته باشید.

برخی از علائم عبارتند از:

1. ریزش کامل کاهش تدریجی مو در بالای سر، شایع ترین نوع ریزش مو است. این بر مردان و زنان تاثیر می‌گذارد. در حالی که مردان تمایل به خط موی عقب دارند، زنان معمولا متوجه می‌شوند که بخش آنها گسترش می‌یابد. لکه‌های ریزش در زنان ممکن است دایره‌ای یا پراکنده باشند. آنها ممکن است شبیه سکه‌ها باشند و معمولا روی پوست سر ظاهر می‌شوند. پوست شما حتی ممکن است احساس سوزش یا درد داشته باشد بلافاصله قبل از اینکه موها از بین بروند.
  2. ریزش مو دسته‌ای ریزش مو ممکن است ناگهانی رخ دهد، به ویژه بعد از اتفاقات عاطفی یا جسمی. موهای شما ممکن است به سرعت در حالی که شما آن‌ها را شستشو داده و یا شانه می‌کنید دچار ریزش شده و منجر به نازک شدن کلی مو می‌شود.
  3. از دست دادن کامل موها در بعضی از شرایط پزشکی، به ویژه با درمان‌های پزشکی مانند شیمی درمانی، شما ممکن است یک باره و ناگهان تمام موی خود را از دست بدهید.

4 نوع مختلف ریزش مو در زنان

آلوپسیا به معنای “ریزش مو” است. این مسری نیست یا به اعصاب وابسته نیست. انواع مختلفی از ریزش مو ناشی از هر چیز وابسته به ژنتیک و شیوه‌های مراقبت از مو یا هر چیزی که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو می‌شود وجود دارد.

آلوپسی آندروژنتیک،ریزش مو ناشی از ژنتیک یا سابقه خانوادگی است. این علت اصلی ریزش مو در زنان است و به طور کلی بین سنین 12 تا 40 سالگی شروع می‌شود. در حالی که مردان تمایل به طاسی و عقب رفتن خط مو و طاسی نقطه‌ای خاص دارند، ریزش مو زنان بیشتر به عنوان نازک شدن کلی مو به نظر می‌رسد.

آلوپسی آریاتا، ریزش مو است که ناگهان روی سر و بدن ایجاد می‌شود. این معمولا با یک یا چند تکه ریزش مو که ممکن است با هم تداخل نداشته باشد شروع می‌شود.

آلوپسی اکتروپیون، گروهی از بیماری‌های است که باعث ریزش مو غیر قابل برگشت از طریق زخم می شود. مو از بین می‌رود و فولیکول با بافت اسکار جایگزین می شود.

آلوپسی‌های تروماتیک باعث می شود که موها در اثر شیوه‌های مراقبت از مو یا استفاده از مواد شیمیایی از بین بروند. مو ممکن است پس از استفاده از شانه گرم، سشوار، اتو، یا مواد شیمیایی خاص و رنگ یا صاف کننده مو از بین برود.

بسیاری از شرایط سلامتی می‌تواند باعث ریزش مو شود

برخی از شرایط پزشکی به طور مستقیم به ریزش مو منجر می‌شود، از جمله به علت اختلال در هورمون‌ها، مانند مسائل مربوط به تیروئید. آلرژی پوستی، یا اختلالات خودایمنی، مانند بیماری سلیاک، جایی که بدن به خودش حمله می‌کند.

شرایطی که ممکن است منجر به ریزش مو شوند عبارتند از:

• کم کاری تیروئید
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری هوچکین
  • بیماری هاشیموتو
  • لوپوس
  • بیماری آدیسون
  • بیماری سلیاک
  • لیکن پلان
  • قارچ
  • اسکلرودرمی

اختلالات یائسگی و هورمونی از علل ریزش مو

اختلالات یائسگی و هورمون

به علت کاهش تولید هورمون های استروژن و پروژسترون، زنان ممکن است از ریزش مو در طول یائسگی رنج ببرند. این تغییرات همچنین منجر به نشانه‌هایی مانند بی‌نظمی چرخه قاعدگی، پوست خشک، عرق شبانه، افزایش وزن و خشکی واژن می‌شود. این استرس اضافی بر بدن ممکن است باعث ریزش مو شود.

بعضی از زنان ممکن است حتی پس از مصرف قرص‌های ضد بارداری ریزش مو را مشاهده کنند. با این حال، تغییرات هورمونی هر نوع، به ویژه کاهش میزان استروژن، می‌تواند به طور موقت چرخه حیات مو را مختل کند.

انواع استرس می تواند باعث ریزش مو شود

اگر تحت فشار روحی و احساسی قرار گرفته اید، ممکن است منجر به ریزش مو شود. چیزهایی مانند مرگ در خانواده، جراحی بزرگ یا بیماری جدی ممکن است بدن را به تعطیلی فرآیندهای خاص مانند تولید مو تبدیل کند.

با این حال، اگر موهای نازکی دارید، حوادث یا شرایط مختلف زندگی خود را در نظر بگیرید که ممکن است موجب ایجاد استرس شدید شده باشد. ریزش مو به دلیل استرس به طور کلی موقت است. موها ممکن است پس از گذشت یک مرحله دوباره رشد کنند و فولیکول دوباره شروع به تولید کند.

کمبود ویتامین B می‌تواند باعث ریزش مو شود

فقدان ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص نیز ممکن است منجر به نازک شدن مو یا ریزش مو در زنان شود. برخی از متخصصان پوست معتقدند که خوردن گوشت قرمز زیاد یا رژیم گیاهخواری ممکن است باعث ریزش مو شود.

گوشت قرمز و سایر غذاهای حیوانی غنی از آهن، مواد معدنی است که از رشد مو حمایت می‌کند. در حال حاضر زنان به علت کمبود خون در طی قاعدگی مستعد کمبود آهن هستند، بنابراین مصرف آهن به میزان کافی در رژیم غذایی ممکن است منجر به کمبود شود.

اختلالات خوردن مانند آنورکسیا عصبی ممکن است منجر به کمبود ویتامین و ریزش مو شود. به طور خاص، کمبودهایی که به نظر می‌رسد موها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عبارتند از: روی، اسید آمینه ، B-6 و B-12.

اهمیت تشخیص و درمان ریزش مو توسط پزشک متخصص

چشم انداز ریزش مو در زنان

اگر متوجه شدید یا مشکوک هستید که ریزش موی شما بیشتر شده است، باید بدانید علت چیست و شروع درمان بهتر است

در حالی که داروهای بدون نسخه ممکن است به نوع خاصی از ریزش مو کمک کنند، سایر شرایط بهداشتی می‌تواند باعث ریزش مو شود، مشورت با پزشک بسیار مهم است.

با پزشک خانواده یا متخصص پوست تماس بگیرید درمورد علائم خود صحبت کنید، آنها می‌توانند علت ریزش مو را تشخیص دهند و یک برنامه درمان مناسب برای شما ارائه دهند.