راهنمای جامع بیماری های مقاربتی

اصطلاح “بیماری منتقله از راه جنسی” (STD) برای اشاره به وضعیتی است که از طریق یک تماس جنسی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. شما می‌توانید بیماری‌های مقاربتی را با داشتن رابطه جنسی با کسی که دارای این بیماری است است، دریافت کنید.

یک بیماری مقاربتی نیز ممکن است یک عفونت منتقله از طریق جنسی (STI) یا بیماری وریدی (VD) نامیده شود.

این بدان معنی نیست که رابطه جنسی تنها روش انتقال STD است. بسته به نوع STD خاص، عفونت ممکن است از طريق به اشتراک گذاشتن سوزن و تغذيه با شير مادر انتقال يابد.

علائم بیماری های مقاربتی در مردان

ممکن است بیماری مقاربتی بدون پیشرفت علائم به وجود آید. اما برخی از بیماری‌های مقاربتی علائم واضح را ایجاد می‌کنند.

در مردان، علائم رایج عبارتند از:

• زخم‌ها و یا دانه‌ها در اطراف آلت تناسلی، بیضه‌ها، باسن، ران یا دهان
  • ترشحات غیرمعمول یا خونریزی از آلت تناسلی
  • بیضه‌های دردناک یا متورم شده

علائم خاص ممکن است بسته به نوع بیماری متفاوت باشد.

علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان

در بسیاری از موارد، بیماری‌های مقاربتی نشانه های قابل توجهی را ایجاد نمی‌کنند.

علائم عمومی STD در زنان عبارتند از:

• زخم‌ها یا خارش در اطراف واژن، باسن، ران یا دهان
  • ترشحات غیرمعمول یا خونریزی از واژن
  • خارش در اطراف واژن

علائم خاص ممکن است از یک STD به دیگری متفاوت باشد.

انواع بیماری های مقاربتی

انواع بیماری‌های مقاربتی

انواع مختلفی از عفونت ها می توانند از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا کنند. شایع ترین STD ها در زیر شرح داده شده‌اند.

کلامیدیا

نوع خاصی از باکتری باعث ایجاد کلامیدیا می شود بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا علائم قابل توجهی ندارند. وقتی علائم پیشرفت می کنند،

اغلب علائم آن‌ها عبارتند از:
  • ترشحات سبز یا زرد از آلت تناسلی یا واژن
  • درد در شکم و کمر

اگر کلامیدیا درمان نگردد می‌تواند منجر به:

• عفونت‌های مجاری ادراری، غده پروستات یا بیضه‌ها
  • بیماری التهابی لگن
  • ناباروری

اگر یک زن باردار کلامیدیا را درمان نکرده باشد، می‌تواند آن را در طول زایمان به کودکش منتقل کند. کودک ممکن است دچار:

• ذات الریه
  • عفونت چشم
  • کوری

آنتی بیوتیک‌ها به راحتی می‌توانند کلامیدیا را درمان کنند

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس است که می تواند از طریق یک فرد به فرد دیگر از طریق پوست به پوست یا تماس جنسی منتقل شود. انواع مختلفی از ویروس وجود دارد. برخی از آنها خطرناکتر از دیگران هستند.

شایعترین علامت HPV زگیل بر روی اندام تناسلی، دهان و گلو است.

برخی از انواع HPV می‌تواند منجر به سرطان شود، از جمله:
  • سرطان دهان
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان روده
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد

در حالی که اکثر موارد HPV سرطانی نیست، بعضی از انواع ویروس‌ها احتمال بیشتری برای سرطان نسبت به دیگران دارند. با توجه به موسسه ملی سرطان، اکثر موارد سرطان مربوط به HPV در ایالات متحده به علت HPV 16 و HPV 18 است. این دو نوع HPV مربوط به 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم است.

هیچ درمان برای HPV وجود ندارد. با این حال، عفونت HPV اغلب به خودی خود درمان می شود. همچنین یک واکسن در دسترس برای محافظت در برابر بعضی از خطرناک ترین گونه ها، از جمله HPV 16 و HPV 18 وجود دارد.

سفلیس

سفلیس عفونت باکتریایی دیگر است. این اغلب در مراحل اولیه خود بدون علائم است.

اولین علامت ظاهر شدن یک زخم دور کوچک است که به عنوان یک عامل تشخیص شناخته می‌شود. این می‌تواند در اندام تناسلی شما، سینه یا دهان ایجاد شود. این زخم بدون درد است اما بسیار عفونی است.

علائم بعدی سفیلیس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • حساسیت پوستی
  • درد مفصلی
  • ریزش مو
اگر سابقه بیماری نداشته باشد، سفلیس در مراحل پایانی می‌تواند منجر به:
  • از بین رفتن دید
  • از دست دادن شنوایی
  • از دست دادن حافظه
  • بیماری روانی
  • عفونت مغز یا نخاع
  • بیماری قلبی
  • مرگ

خوشبختانه، سفلیس به راحتی با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. با این حال، عفونت سفلیس در نوزاد ممکن است کشنده باشد. به همین دلیل مهم است که همه زنان باردار برای واکسن سفلیس تجویز شوند.

اچ آی وی

اچ آی وی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به ویروس‌ها یا باکتری های دیگر و سرطان‌های خاص را افزایش دهد. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مرحله 3 HIV شده که به عنوان ایدز شناخته می‌شود. اما با درمان امروز، بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی هیچ وقت ایدز را تجربه نمی‌کنند.

در مراحل اولیه یا حاد، علائم اچ آی وی با آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود.

به عنوان مثال، علائم اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • لرز
  • تورم غدد لنفاوی
  • گلو درد
  • بثورات

این علائم اولیه به طور معمول در عرض یک ماه یا بیشتر آشکار می‌شود. از آن زمان به بعد، یک فرد می‌تواند بدون اینکه علائم جدی یا پایداری را برای سال‌ها داشته باشد، HIV را حمل کند.

سایر افراد ممکن است علائم دیگر ایجاد کنند، از جمله:
  • خستگی مکرر
  • مسائل معده

هنوز درمانی برای HIV وجود ندارد، اما گزینه‌های درمان برای مدیریت آن وجود دارد. درمان اولیه و موثر می‌تواند به افراد مبتلا به اچ آی وی کمک کند

درمان مناسب می‌تواند شانس انتقال HIV را به یک شریک جنسی کاهش دهد. در واقع، درمان می‌تواند به طور بالقوه مقدار HIV در بدن شما را تا سطح غیر قابل قبول کاهش دهد. به گزارش CDC، در سطوح غیر قابل تشخیص، اچ آی وی نمی‌تواند به دیگر افراد منتقل شود.

بدون آزمایش معمول، بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی نمیدانند که آن را دارند. برای ترویج تشخیص و درمان اولیه، CDC توصیه می کند که هر کس بین سنین 13 تا 64 سالگی حداقل یک بار آزمایش شود. افرادی که در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی هستند باید حداقل یک بار در سال آزمایش شوند، حتی اگر علائم هم ندارند. با پیشرفت‌های اخیر در آزمایش و درمان، ممکن است یک زندگی طولانی و سالم با اچ آی وی داشته باشید.

سوزاک

سوزاک یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی است. بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک هیچ نشانه‌ای ندارند.

ولی علائم معمول عبارتند از:
  • ترشحات سفید، زرد، بژ یا سبز از آلت تناسلی یا واژن
  • ادرار مکرر بیشتر از حد معمول
  • خارش در اطراف دستگاه تناسلی
  • گلو درد
  • سوزاک در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به:
  • عفونت‌های مجاری ادراری، غده پروستات یا بیضه‌ها
  • بیماری التهابی لگن
  • ناباروری

ممکن است انتقال سوزاک از مادر به نوزاد در حین زایمان امکان‌پذیر باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سوزاک می‌تواند مشکلات جدی در سلامت کودک ایجاد کند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان زنان باردار را تشویق می‌کنند تا برای بیماری های مقاربتی مورد آزمایش قرار گیرند.

سوزاک معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

تبخال تناسلی

هرپس نام کوتاه شده برای ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. دو نوع اصلی از ویروس، HSV-1 و HSV-2 وجود دارد. هر دو را می‌توان از طریق رابطه جنسی انتقال داد. این یک STD معمولی است. CDC تخمین می‌زند بیش از یک نفر از 6 نفر در سن 14 تا 49 سالگی مبتلا به تبخال تناسلی در ایالات متحده هستند.

شایع‌ترین علامت تبخال تناسلی تبخال است. در مورد تبخال تناسلی، این زخم‌ها در اطراف آلت تناسلی ایجاد می‌شود. در تبخال دهانی، آنها در داخل یا اطراف دهان ایجاد می‌شوند.

تبخال معمولا چند هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. اولین شیوع معمولا دردناك است.

اگر یک زن باردار مبتلا به تبخال باشد، می‌تواند به طور بالقوه آن را به جنین خود در رحم و یا نوزاد خود در طول زایمان منتقل کند. این تبخال به اصطلاح تبخال مادرزادی می‌تواند برای نوزادان بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل است که زنان باردار از وضعیت HSV خود مطلع می‌شوند.

هنوز هیچ درمان برای تبخال وجود ندارد. اما داروها برای کمک به کنترل شیوع و کاهش درد زخم‌های تبخال در دسترس هستند. داروهای مشابه نیز می‌توانند احتمال ابتلایتبخال به شریک جنسی شما را کاهش دهند.

درمان موثر و شیوه‌های جنسی سالم می‌تواند به شما در زندگی سالم کمک کند و دیگران را از ویروس محافظت کند.