با ترس و استرس کرونا چه کنیم؟

بررسی پیامدهای شیوع ویروس کرونا

با شیوع ویروس کرونا و اخبار و حاشیه‌های مربوط به آن، علاوه بر اطلاعاتی که در مورد این ویروس، بیماری مربوط به آن و علائمش کسب می‌کنیم، بهتر است کمی هم در مورد روش مدیریت استرس و محافظت روانی خود از این ویروس اطلاعات داشته باشیم.

 

با ترس و استرس کرونا چه کنیم؟

راه‌های بسیاری برای مقابله با کووید 19 پیشنهاد شده است ولی متاسفانه به میزان کمتری در مورد غلبه بر استرس برگرفته از این بیماری و تاثیر این موضوع بحث شده است.

این روزها در کل فضای مجازی و حقیقی حرف از کرونا است. ابتدا مردم آن را جدی نمی‌گرفتند ولی با اطلاع‌رسانی‌های بسیار و تلاش وزارت بهداشت، مردم به بهداشت فردی بیشتر توجه می‌کنند. ترس مردم از این بیماری نیز بیشتر شده است که متاسفانه همین ترس پیش زمینه بسیاری از بیماری‌هاست و باعث تضعیف سیستم ایمنی افراد می‌شود.

 

مدیریت استرس در اپیدمی کرونا

در این شلوغی‌های رسانه‌ای مربوط به ویروس کرونا، بهتر است مردم شایعه‌های دروغ و استرس زا را از مسائل بهداشتی و واقعی تفکیک دهند.

روانپزشکان ترس و استرس را از عوامل تاثیرگذار بر تشدید بیماری مربوط به ویروس کرونا می‌دانند و تاکید دارند که مراقبت از امنیت روانی موضوع بسیار مهمی است.

استرس باعث می‌‍شود خیلی از علائم جسمی تشدید شوند. بهتر است مردم توجه داشته باشند که علائم ویروس کرونا در 80 درصد افراد حتی بروز پیدا نمی‌کند و بدون هیچ تلاشی خودبخود بهبود پیدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است با مدیریت ترس و اضطراب، سیستم ایمنی را قوی کرده و درصد ابتلا نشدن به کووید19 و حتی بهبودی بیماری را به مقدار زیادی افزایش داد.

البته در این مورد توجه کنید که با رعایت موارد بهداشتی باید از بروز بیماری جلوگیری کرد و برچسب ترسو زدن بر افرادی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، رفتاری بسیار اشتباه و مضر است.

 

نقش استرس در سیستم ایمنی بدن

استرس تقریبا تمام فعالیت‌های غدد درون ریز و عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت تعادل بدن را بهم می‌زند و باعث ایجاد بی‌نظمی در سیستم ایمنی بدن می‌شود. افزایش استرس با تاثیرات زنجیره‌ای روی اعصاب و غدد باعث ترشح نهایی هورمون‌های گلوکوکورتیکوستروئیدها می‌شود. این هورمون‌ها در کاهش پاسخ‌های سیستم ایمنی نقش دارند. علاوه بر این که بر اثر استرس تعادل هوموستاتیک بدن بهم می‌ریزد، همزمان و با همان شدت، مکانیسم تنظیمی سیستم نورو-آندوکرین- ایمیون فعال می‌شود و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

نقش استرس در سیستم ایمنی بدن

در شرایط طبیعی و تعادل بدن، کاهش محرک‌های استرس زا می تواند آشفتگی هایی که به دلیل استرس پیش می آید را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن را فعال نگه دارد. در نتیجه احتمال شکست ویروس کرونا توسط ایمنی بدن و مبتلا نشدن به بیماری کووید 19 نیز افزایش می‌یابد.

5 راه حل تقویت سیستم ایمنی بدن

راه حل تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا

با توجه به اینکه هنوز برای درمان بیماری کووید19 واکسنی کشف نشده است، بهترین راه درمان، پیشگیری از بیماری است که با تقویت سیستم ایمنی اجرایی می‌شود. برای تقویت سیستم ایمنی بدن راه‌هایی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم:

  1. رژیم غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی: میوه و سبزی حاوی آنتی اکسیدان، سیر و زنجبیل را حتما مصرف کنید. نوشیدن آب به مقدار زیاد نیز باعث عملکرد بهتر بدن، سوخت و ساز بیشتر و دفع ضایعات است.
  2. ورزش ( البته در خانه و یا باشگاه اختصاصی ) باعث افزایش کارکرد سیستم ایمنی می‌شود.
  3. کنترل استرس باعث بهتر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  4. خواب و رعایت بهداشت فردی تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از بروز بیماری کووید19 دارد.
  5. داروهای گیاهی و مکمل‌ها

 

ترس و استرس از کرونا و شایعاتی که نباید جدی گرفته شود

در این وضعیت بحث و شایعات موجود درمورد ویروس کرونا، هرکسی ممکن است به دلایل مختلف خبرهای دروغین درمورد بیماری مربوط به کرونا را بین مردم و از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش می‌کند. متاسفانه این اخبار کذب باعث شده که مردم بیشتر از حالت عادی از این ویروس ترس داشته باشند. بنابراین هرکس باید خودش روی افکار خود و شایعات دروغی که پخش می‌شود کنترل داشته باشد و باعث تشدید اضطراب بی‌مورد نشود. پس بهتر است شایعات دروغی که قصد ایجاد تنش دارند را باور نکنید.

 

عوارض ترس و استرس کرونا در کودکان

ترس و استرس بر کودکان تاثیرهای زیادی دارد. بهتر است در این شرایط به طور آرامش بخشی ویروس کرونا را به کودکان توضیح دهید و اطمینان خاطر داشته باشند که در صورت رعایت بهداشت خطری برایشان ندارد. عوارض استرس علاوه بر کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، ممکن است باعث موارد زیر در کودکان شود:

  • پرخاشگری و عصبانیت
  • بیشتر به والدین خود بچسبند.
  • مضطرب و گوشه گیر شوند.
  • دچار شب ادراری شوند.

عوارض ترس و استرس کرونا در کودکان

نقش والدین برای مدیریت استرس کودکان از کرونا

با توجه به سن کودکان، اطلاعات مربوط به ویروس کرونا و رعایت بهداشت را در حد درکشان به آن‌ها بگویید. مواردی را در این دوران رعایت کنید.

  • زمانی را برای وقت گذرانی با کودکان کنار بگذارید.
  • بیشتر به آن‌ها عشق بورزید.
  • سعی کنید در برنامه های روزانه شان خلل زیادی وارد نشود.
  • به حرف‌های آنان گوش دهید و مهربانانه به کودکان اطمینان خاطر دهید.

 

توصیه‌های مهم برای مدیریت ترس و استرس در مقابل کرونا

برای مدیریت ترس و استرس ویروس کرونا توصیه‌‎هایی را باید انجام دهید که در بالا در موردشان به طور مفصل توضیح داده شد. دقت داشته باشید که موارد مربوط به تغذیه، ورزش، گوش ندادن به شایعه‌های بی‌اساس و استفاده کمتر از اخبار شبکه‌های مجازی را برای کاهش استرس جدی بگیرید.

 

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی یکی از بهترین راه حل‌ها برای کاهش ترس، افزایش قدرت سیستم ایمنی و گذراندن این دوران به بهترین حالت است. با توجه به اینکه احتمال ابتلا به این بیماری فقط 2 درصد است بهتر است کمی مثبت‌اندیش‌تر به کرونا نگاه کنیم.

 

اصلاح رفتار

برای پیشگیری از بروز این بیماری بهتر است برخی اصلاحات در رفتار، تغذیه، رفت و آمد و…داده شود که هرکس با توجه به زندگی شخصی خود می‌تواند آن را تشخیص دهد و اصلاح کند. اصلاح رفتار نقش مهمی در کاهش شیوع این بیماری دارد.

 

تمرینات آرامش بخش

تمرینات آرامش بخش نقش مهمی در ایجاد آرامش و کاهش استرس دارد. برای این کار می توانید از مدیتیشن و یوگا در خانه استفاده کنید.

 

کلام آخر درباره ترس و استرس از بیماری کرونا

در آخر بهتر است در نظر داشته باشید که مدیریت استرس به همان اندازه‌ی رعایت بهداشت مهم است. پس این موضوع را کاملا جدی بگیرید و برای رعایت آن تلاش کنید.

 

مطالب مرتبط با ویروس کرونا:

  1. ویروس کرونا چیست و علائم و روش های درمان آن کدامند؟
  2. همه چیز در مورد ویروس کرونا
  3. هر آنچه در رابطه با ویروس کرونا باید بدانیم؟
  4. نقش ویتامین D در مقابله با ویروس کرونا

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید