بیماری روزاسه چیست؟

روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست؟

روزاسه بيماري شايع پوستي است كه سبب قرمزی و تورم صورت می‌شود. بیماری روزاسه كه بیشتر با نام «آكنه بزرگسال» نيز ياد می‌شود، ممكن است در ابتدا حالتي گذرا و به شكل قرمزی و برافروختگی چهره در مواقع مختلف خود را نشان دهد. رفته رفته اين بيماری به سبب قرمزی پايدار در ميانه چهره پيشرفت می‌كند و ممكن است رفته رفته گونه‌ها، پيشانی، چانه و بينی را هم مبتلا كند.

حتي بیماری روزاسه ممكن است گوش‌ها، قفسه سينه و پشت را هم درگير نمايد. با پيشرفت بیماری روزاسه، بتدريج عروق خونی كوچك و جوش‌های ظريفی در روی منطقه قرمز رنگ پوست ايجاد می‌شوند. ولی برخلاف آكنه، در اين بيماري جوش‌های سرسياه وجود ندارد. در اوايل بروز بیماری روزاسه ممكن است خود به خود ايجاد شده و سپس برطرف شود. با گذشت زمان وقتی پوست ديگر به رنگ طبيعی خود برنمی‌گردد و يا ساير نشانه‌ها، از قبيل جوش‌های ريز و عروق خونی بزرگ نمايان می‌شوند، بهترين كار مراجعه به پزشك است. اين بيماران به ندرت بهبودی كامل می‌يابند و ممكن است بيماری آنها سال‌ها باقی بماند يا در صورت عدم درمان می‌تواند وخيم‌تر هم بشود.

علت‌ بروز این‌ بیمار، ناشناخته‌ است‌. اما مجموعه از عوامل مانند:

• پوست چرب
  • انگل دمودکس
  • گشاد شدن عروق
  • تغییرات هورمونی

ممکن است زمینه ساز بروز آن شوند. همچنین تجربه‌ ثابت‌ کرده‌ این‌ بیماری‌ در اثر استرس، آب گرم، رطوبت، الکل، نوشیدنی‌های‌ گرم‌، غذاهای‌ داغ‌ یا پر ادویه‌ تشدید می‌شود. هوای آلوده، گرما یا سرمای‌ شدید، یا نور آفتاب یا باد‌ نیز ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آن‌ شوند.

علائم و نشانه های شایع بیماری روزاسه

علائم و نشانه‌های شایع بیماری روزاسه

• قرمزی پوست صورت
  • قابل‌ رویت شدن رگهای‌ کوچک‌ روی‌ سطح‌ پوست‌
  • جوش‌های قرمز ملتهب

برخی از بیماران مبتلا به رزاسه دچار جوش‌های قرمز در سطح صورت می‌گردند که نمایی شبیه آکنه دارد. این جوش‌ها گاهی حاوی چرک بوده و پوست موضع گرم تر و کمی دردناک می‌گردد.

•  صورت‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ دردناک‌ است‌.
  • مشکلات چشمی

در شماری از مبتلایان به روزاسه، علائم چشمی مقدم بر علائم پوستی بوده و زودتر خود را نشان می‌دهد و تقریبا نیمی از مبتلایان به این بیماری از خشکی چشم‌ها، تحریک‌پذیری و تورم چشم‌ها و قرمزی پلک‌ها رنج می‌برند.

• بزرگ شدن بینی

در موارد پیشرفته و البته نادر، بیماری روزاسه می‌تواند سبب ضخیم شدن پوست بینی و بزرگ شدن بینی شود که به آن رینوفیما Rhinophyma گفته می‌شود. این نما در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود.

• برافروختگی‌ و قرمزی‌ مداوم‌ روی‌ بینی‌، گونه‌ها و پیشانی‌