مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری

مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری در کلینیک قلب اکسیر


انواع عمل لاغری پرطرفدار و موثر؛ کدام یک بهتر است؟

جراحی کاهش وزن شکل و عملکرد سیستم گوارشی را تغییر می‌دهد. این جراحی‌ها ممکن است به شما در کاهش وزن و کنترل برخی بیماری‌ها مانند دیابت، آپنه انسدادی خواب و عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی و سکته مغزی نیز کمک کند.

جراحی کاهش وزن به جراحی چاقی نیز معروف است. روش‌های مختلفی برای این نوع جراحی وجود دارد، اما همه آن‌ها با محدود کردن مقدار غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کنند. به طوری که برخی روش‌ها میزان مواد مغذی قابل جذب را نیز محدود می‌کنند.

گفتنی است در ایالات متحده، رایج ترین عمل جراحی برای کاهش وزن، جراحی گاسترکتومی اسلیو است.

 

جراحی گاسترکتومی اسلیو

در این روش، جراح قسمت بزرگی از معده را برمی‌دارد تا یک آستین لوله‌ای ایجاد کند. جراحی کاهش وزن تنها بخشی از یک برنامه درمانی کلی است. در واقع درمان شامل دستورالعمل‌های تغذیه، ورزش و مراقبت‌های بهداشت روان است.

برای دستیابی به اهداف کاهش وزن باید تمایل داشته باشید و بتوانید این برنامه طولانی مدت را دنبال کنید. لذا قبل از جراحی لازم است با چند متخصص مشورت کنید تا ببینید که اساسا کیس درمان هستید یا خیر.

به همین دلیل است که ما در کلینیک قلب و دیابت اکسیر مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری را به بیمار توصیه می‌کنیم تا بیمار از هر لحاظ چک شود و هیچ نگرانی برای قبل یا بعد از عمل جراحی نداشته باشد.

چاقی یک بیماری همه‌گیر جدی، مزمن، قابل درمان و جهانی است. در حال حاضر بیش از 98 میلیون نفر به بیماری چاقی مبتلا هستند. دیابت نوع 2 (T2D) به طور قابل توجهی با چاقی ارتباط دارد.

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به چاقی دیابت ندارند، بیشتر افراد مبتلا به T2D به بیماری چاقی مبتلا هستند. چاقی بیش از حد (ذخیره چربی بدن)، به ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن فراتر از T2D کمک می‌کند. این موارد شامل فشار خون بالا، بیماری قلبی و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

 

بای پس معده

بای پس معده و سایر جراحی‌های کاهش وزن که در مجموع تحت عنوان جراحی چاقی شناخته می‌شود شامل ایجاد تغییراتی در سیستم هضم برای کاهش وزن هستند. جراحی چاقی زمانی انجام می‌شود که رژیم و ورزش موثر واقع نشده باشد یا به دلیل وزن، مشکلات جدی در سلامتی وجود داشته باشد. بعضی از روش‌ها میزان غذا خوردن را محدود می‌کند.

در حالی که جراحی چاقی می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد، می تواند خطرات جدی و عوارض جانبی را  نیر در پی داشته باشد.

 

مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری؛ به طور کلی برای انجام هر نوع جراحی از جراحی‌های درمانی گرفته تا جراحی‌های زیبایی نیازمند مشاوره‌ای تحت عنوان مشاوره قبل از جراحی و عمل هستیم.

عموما در این جلسات درباره انتظار از نتیجه جراحی، آمادگی برای انجام عمل و در صورت بیماری نوع بیماری زمینه‌ای صحبت می‌شود. از این جهت می‌توان گفت جلسات قبل از جراحی به عنوان گام اول و مهمترین گام به شمار می‌آید.

در حال حاضر که تمایل به جراحی‌های لاغری مانند جراحی‌های اسلیو و یا جراحی بای پس معده رو به فزونی است اهمیت مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری بیشتر نیز شده است، به خصوص که عوارض بعد از این نوع جراحی‌ها هراس بیشتری برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

بنابراین آگاهی از نتیجه جراحی و همچنین آگاهی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند در نتیجه جراحی بسیار موثر باشد.

 

خطرات جراحی کاهش وزن

خطرات جراحی کاهش وزن

مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری و کاهش وزن یک امر ضروری است؛ مانند هر روش جراحی، خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد که در مشاوره اولیه در مورد آن‌ها صحبت می‌شود. البته که این عوارض نادر هستند که بسته به مهارت پزشک امکان رخ دادن خواهند داشت.

خطرات مرتبط با جراحی کاهش وزن یا بلافاصله بعد از آن شامل:

  • خونریزی داخلی
  • لخته شدن خون در پاها (ترومبوز ورید عمقی) یا ریه‌ها (آمبولی ریوی)
  • سوراخ شدن معده
  • آسیب به طحال
  • واکنش به بیهوشی
  • نشت در سیستم گوارشی
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی
  • زخم بافت

رهنمود های پزشکی

رهنمودهای پزشکی

دستورالعمل‌های پزشکی عمومی برای جراحی کاهش وزن بر اساس شاخص توده بدن (BMI) است. BMI فرمولی است که از وزن و قد برای تخمین چربی بدن استفاده می‌کند. لذا جراحی کاهش وزن، یک گزینه برای بزرگسالان با BMI 40 یا بالاتر باشد.

علاوه بر این این نوع جراحی ممکن است یک گزینه برای بزرگسالی باشد که این سه شرط را داشته باشد:

  • BMI 35 یا بالاتر
  • وجود حداقل یک بیماری پزشکی مرتبط با چاقی
  • حداقل شش ماه تلاش نظارت شده برای کاهش وزن

 

البته بسته به نوع یا شدت بیماری مرتبط با چاقی، برخی از بزرگسالان یا نوجوانان با BMI پایین ممکن است بتوانند تحت جراحی کاهش وزن قرار گیرند.

 

چگونه بفهمیم برای جراحی آماده هستید یا خیر؟

چگونه بفهمیم برای جراحی آماده هستید یا خیر

اگر قصد جراحی کاهش وزن را دارید، با یک تیم مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید که این افراد می‌توانند اشخاص زیر باشند:

  • دکتر مراقبت‌های اولیه
  • جراح
  • متخصص بیهوشی
  • متخصص تغذیه
  • پرستار متخصص در مدیریت وزن
  • روانشناس یا روانپزشک
  • سایر متخصصان بسته به شرایط پزشکی شما

اعضای تیم شما در مورد انتظارات قبل و بعد از عمل توضیح خواهند داد.مشاوره قبل از اعمال جراحی لاغری باعث می‌شود تا ارزیابی صورت گیرد که آیا شما برای انجام عمل جراحی آماده هستید یا خیر و به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید که این نوع جراحی گزینه‌ای برای شماست یا خیر.

جراحی کاهش وزن

نگرانی‌های پزشکی

برای تشخیص هرگونه بیماری ناشناخته مرتبط با چاقی، یک معاینه پزشکی خواهید داشت. همچنین پزشک معالج شما را برای مشکلاتی که ممکن است باعث پیچیده‌تر شدن عمل جراحی شود، آزمایش کند. این آزمایشات عبارت‌اند از:

  • آپنه خواب
  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد

در صورت وجود بیماری‌های زیر از انجام جراحی منع خواهید شد:

  • اختلالات لخته شدن خون
  • بیماری شدید قلبی که استفاده بیهوشی را ممنوع می‌کند
  • سایر شرایطی که خطر استفاده از بیهوشی را افزایش می‌دهد

 

آزمایشات معمول قبل از جراحی چیست؟

آزمایشات اساسی خاصی قبل از جراحی چاقی انجام می‌شود: شمارش کامل خون (CBC)، تجزیه و تحلیل ادرار البته همه بیماران از اشعه ایکس قفسه سینه و الکتروکاردیوگرام استفاده می‌کنند.

بسیاری از جراحان برای یافتن سنگ صفرا از سونوگرافی کیسه صفرا نیز بهره می‌برند. آزمایش‌های دیگر عبارت‌‎اند از: آزمایش عملکرد ریوی، اکوکاردیوگرام، مطالعات خواب، ارزیابی دستگاه گوارش، ارزیابی قلب و یا ارزیابی روانپزشکی.

 

هدف این آزمایشات چیست؟

قبل از جراحی چاقی لازم است یک ارزیابی دقیق از سلامتی بیماران انجام می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از عوارض این است که هرگز در وهله اول آنها را نداشته باشید.

مشاوره قبل از اعمال جراحی شامل موارد زیر نیز می‌شود:

اگر دیابت دارید، اقدامات ویژه‌ای برای کنترل قند خون باید انجام شود به علاوه بر این از آنجا که جراحی استرس قلبی را افزایش می‌دهد، سلامت قلب کاملاً ارزیابی می‌شود.

این آزمایشات تشخیص می‌دهد که آیا شما سوء عملکرد کبد، مشکلات تنفسی، مایعات اضافی در بافت ها، نمک یا مواد معدنی موجود در مایعات بدن یا سطح غیر طبیعی چربی خون دارید یا خیر.

 

چرا باید ارزیابی GI داشته باشم؟

بیمارانی که دارای علائم قابل توجه دستگاه گوارش مانند درد فوقانی شکم، سوزش معده، مایع ترش آروغ زدن و غیره هستند، ممکن است مشکلات اساسی مانند فتق هیاتال، ریفلاکس معده یا زخم معده داشته باشند.

به عنوان مثال، بسیاری از بیماران علائم ریفلاکس دارند. تا 15 درصد این بیماران ممکن است تغییرات اولیه در پوشش مری را نشان دهند، که می‌تواند آن‌ها را مستعد سرطان مری کند. شناسایی این تغییرات بسیار مهم است تا بتوان برنامه نظارت یا درمان مناسبی را برنامه‌ریزی کرد.

 

مشکلات پزشکی چه تاثیری در تصمیم گیری برای جراحی دارند؟

مشکلات پزشکی مانند مشکلات قلبی یا ریوی می‌تواند خطر هرگونه جراحی را افزایش دهد. از طرف دیگر، اگر مشکلات مربوط به وزن بیمار باشد، نیاز به جراحی را نیز افزایش می‌دهد. در صورت مشکلات پزشکی جراح ممکن است بیمار را از انجام جراحی منع کند.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید