درمان آریتمی قلب با ابلیشن قلب

درمان آریتمی قلب با ابلیشن قلب


ضربان نامنظم قلب و ابلیشن قلب

ابلیشن قلب؛ هر ضربان قلب توسط یک ضربه الکتریکی ایجاد می‌شود که به طور معمول از سلول‌های ویژه در محفظه فوقانی قلب ایجاد می‌شود (سلول‌های ضربان ساز قلب). این سیگنال‌ها در افرادی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستند، معیوب است و به سرعت ایجاد می‌شود، به طوری که قسمت‌های فوقانی قلب به جای ضربان موثر، لرزان می‌شوند (فیبریلات). برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب، منابع این نقاط گرم باید از بقیه قلب جدا شود.

رزرو نوبت قلب

متداول‌ترین روش برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی:

ابلیشن کاتتر است. در این روش، پزشک شما یک یا چند لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ‌های خونی به قلب وارد می‌کند. وی از یک کاتتر نقشه برداری برای تعیین محل تحریک‌کننده‌ها استفاده می‌کند و سپس با سرما یا گرمای شدید با نوک سوندها تخریب (از بین بردن) این نقاط را اعمال می‌کند.

این امر باعث ایجاد زخم می‌شود که سیگنال‌های الکتریکی معیوب را مختل کرده و ریتم‌های طبیعی، قلب را بازیابی می‌کند.
گفتنی است که استفاده از سرمای شديد برای ايجاد زخم (سرما زدگي) روش جديدتری است.

پزشک کاتتری را از کشاله ران به ناحیه قلب که آریتمی در آن ایجاد می‌شود هدایت می‌کند. سپس از آن برای استقرار و باد كردن یك بالون كوچك استفاده می‌كند كه باعث می‌شود منطقه یخ بزند. نتیجه بافت اسکاری است که مسیر شلیک سیگنال‌های معیوب را متوقف می‌کند. این روش زمان کمتری نسبت به ابلیشن گرما دارد و ممکن است خطرات و عوارض مشابهی داشته باشد.

در طی 48 ساعت اول پس از آزمایش ممکن است خسته باشید و برخی از ناراحتی‌ها را تجربه کنید. دستورالعمل‌های پزشک خود در مورد مراقبت از زخم، داروها، فعالیت بدنی و قرار ملاقات‌های بعدی را رعایت کنید. الکتروکاردیوگرام‌های دوره‌ای انجام می‌شود و نوارهای ریتم حاصل برای بررسی ریتم قلب بررسی می‌شوند.

برخی از افراد ممکن است بعد از ابلیشن قلبی نیز دوره‌های کوتاهی از ضربان قلب نامنظم یا آریتمی قلبی داشته باشند. این یک واکنش طبیعی است که بافت بهبود می‌یابد و باید با گذشت زمان از بین برود. پزشک شما در صورت نیاز به سایر اقدامات از جمله کاشت ضربان ساز مخصوصاً برای درمان مشکلات پیچیده ریتم قلب، اقدام کند.

ابلیشن قلب

درباره فیبریلاسیون دهلیزی

در طی فیبریلاسیون دهلیزی، دو اتاق قسمت قلب (دهلیزها) به طور آشفته و نامنظمی می‌تپند خارج از هماهنگی با دو قسمت پایین (بطن‌ها). افراد مبتلا به این بیماری قلبی ممکن است احساس تپش در قفسه سینه (تپش قلب)، تنگی نفس و ضعف کنند. این وضعیت همچنین می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر سکته مغزی قرار دهد. این وضعیت در صورت عدم درمان اغلب با گذشت زمان بدتر می‌شود.

 

ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی

ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی روشی است که برای درمان ریتم نامنظم قلب (آریتمی) که از قسمت فوقانی قلب (دهلیز) شروع می‌شود، استفاده می‌شود. این نوعی ابلیشن قلبی است که با ایجاد اسکار یا از بین بردن بافت قلب باعث اختلال در سیگنال‌های الکتریکی معیوب، باعث آریتمی می‌شود.

در صورت عدم کارایی داروها یا سایر مداخلات برای کنترل ریتم نامنظم قلب، ممکن است از ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی استفاده شود. درمان فیبریلاسیون دهلیزی معمولاً علائمی مانند خستگی و تنگی نفس را بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که بدون درمان، فیبریلاسیون دهلیزی به مرور زمان بدتر می شود.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد : مقاله آریتمی قلب؛ هر آنچه که در مورد آریتمی قلب باید بدانید 

انواع ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی

نوع روش ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی به علت ایجاد ریتم نامنظم قلب و دیگر بیماری‌های قلبی بستگی دارد.

سه نوع ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی عبارتند از:

ابلیشن کاتتر

پزشک لوله‌های نازک و طولانی (کاتتر) را به قلب هدایت می کند و گرما یا سرمای شدید را به جریان می اندازد. این امر باعث ایجاد زخم های ریزی در قسمت‌های خاصی از عضله قلب می‌شود که سیگنال‌های الکتریکی نامنظم قلب شما را مختل یا از بین می‌برد. ممکن است روشی به نام “انزوای ورید ریوی” را بشنوید که نوعی ابلیشن کاتتر است.

روش پیچ و خم Maze

یک روش ابلیشن قلب است که در طی جراحی قلب باز انجام می شود. پزشک با استفاده از چاقوی جراحی یا دستگاه ابلیشن الگویی (پیچ و خم) بافت اسکار را در قسمت فوقانی قلب ایجاد می‌کند. همانند ابلیشن کاتتر، جای زخم سیگنال‌های الکتریکی سرگردان را که باعث ایجاد برخی از انواع آریتمی می شوند، درمان می‌کند.

اگر فیبریلاسیون دهلیزی به درمان‌های دیگر پاسخ ندهد، باید تحت عمل جراحی قلب دیگری مانند جراحی بای پس عروق کرونر یا ترمیم دریچه قلب قرار بگیرید، چرا که این روش ممکن است برای شما مناسب باشد.

ابلیشن گره AV

با ابلیشن گره دهلیزی- بطنی، پزشک از کاتتر برای ایجاد اسکار در ناحیه‌ای از قلب به نام گره AV استفاده می‌کند. این نقطه اتصال قسمت‌های فوقانی (دهلیزها) و قسمت‌های تحتانی (بطن‌ها) است. بافت اسکار از ارسال تکانه‌های الکتریکی معیوب به دهلیزها جلوگیری می‌کند.

اگر فیبریلاسیون دهلیزی با سایر روش‌های درمانی بهتر نشود، ممکن است ابلیشن گره AV گزینه خوبی برای باشد. همچنین ممکن است برای تنظیم ریتم قلب خود پس از ابلیشن گره AV به ضربان ساز قلب (باطری قلب) نیاز داشته باشید.

مزیت استفاده از روش ابلیشن قلب

از ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی برای کاهش علائم و نشانه‌ها و بهبود کیفیت زندگی استفاده می‌شود. این ممکن است یک گزینه برای افرادی باشد که لرزش قلب (فیبریلاسیون) آن‌ها با دارو یا سایر روش های درمانی قابل اصلاح نیست.

 

خطرات ابلیشن فیبریلاسیون

دهلیزی بستگی به این دارد که شما تحت عمل سایش کاتتر یا عمل جراحی قلب باز هستید، که کمتر شایع است.

خطرات عبارت اند از:

  • خونریزی یا عفونت در محل جراحی یا محل قرارگیری کاتتر
  • آسیب به رگ‌های خونی
  • سوراخ شدن قلب
  • آسیب به دریچه‌های قلب
  • آسیب به سیستم الکتریکی قلب، که می‌تواند آریتمی را بدتر کند و برای تنظیم آن به ضربان ساز ضربان قلب احتیاج باشد.
  • لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته یا حمله قلبی
  • تنگ شدن رگ‌هایی که خون را بین ریه‌ها و قلب حمل می‌کنند (تنگی ورید ریوی)
  • مرگ در موارد نادر

چگونه برای ابلیشن آماده می‌شوید

پزشک شما را معاینه و چندین آزمایش برای ارزیابی وضعیت قلب تجویز می‌کند. وی با شما در مورد خطرات و مزایای روش تخلیه فیبریلاسیون دهلیزی صحبت خواهد کرد. بنابراین لازم است به پزشک خود در مورد آلرژی یا واکنشی که به دارو خورده‌اید، اطلاع دهید. و اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به او بگویید.
شب قبل از جراحی به خوردن و آشامیدن نیاز دارید. اگر دارویی مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از عمل به مصرف آن‌ها ادامه دهید یا خیر. در بعضی موارد، چند روز قبل از عمل به شما دستور داده می‌شود که داروهای درمان آریتمی قلبی متوقف کنید.
اگر دستگاه قلب کاشته شده دارید، مانند ضربان ساز ضربان قلب یا دفیبریلاتور قلب و عروق قابل کاشت، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا احتیاط‌های خاصی را باید انجام دهید یا خیر.

در طی ابلیشن کاتتر برای فیبریلاسیون دهلیزی

  1. ابلیشن کاتتر برای فیبریلاسیون دهلیزی در بیمارستان انجام می‌شود. قبل از انجام عمل یک متخصص یک خط وریدی را در بازو یا دست شما قرار می‌دهد و به شما یک آرام بخش می‌دهند. در بعضی شرایط ممکن است به جای آن از بیهوشی عمومی استفاده شود تا شما را در حالت خواب قرار دهد.
  2. بعد از اثر بخش آرامبخش، پزشک یا متخصص دیگری ناحیه کوچکی را در نزدیکی وریدهای کشاله ران، گردن یا شانه بی حس می‌کند. پزشک یک سوزن را در رگ قرار داده و یک لوله (غلاف) را از طریق سوزن به داخل هدایت می‌کند.
  3. پزشک کاتترها را از طریق غلاف رد می‌کند و آن‌ها را به چندین مکان قلب شما هدایت می‌کند. وی ممکن است رنگی را به کاتتر تزریق کن، که به او کمک می‌کند رگ‌های خونی و قلب شما را با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس ببیند. در کاتترها الکترودهایی وجود دارد که می‌تواند برای ارسال تکانه‌های الکتریکی به قلب و ثبت فعالیت الکتریکی قلب استفاده شود. به این فرآیند استفاده از تصویربرداری و سایر آزمایشات برای تعیین علت آریتمی شما، مطالعه “الکتروفیزیولوژی (EP)” گفته می‌شود.
  4. در مرحله بعدی پزشک از نکات کاتتر استفاده می‌کند تا گرما (ابلیشن رادیویی با فرکانس رادیویی) یا سرما (کرایوابیلاسیون) را در منطقه هدف اعمال کند تا بافت از بین برود و باعث ایجاد زخم شود.
  5. این روش معمولاً سه تا شش ساعت طول می‌کشد. اما مراحل پیچیده ممکن است بیشتر طول بکشد.
  6. در حین انجام این عمل، ممکن است هنگام تزریق رنگ در کاتتر یا هنگامی که انرژی از طریق نوک سوند تزریق می‌شود، احساس ناراحتی جزئی کنید. بنابراین، اگر هر نوع درد شدید یا تنگی نفس دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از ابلیشن کاتتر برای فیبریلاسیون دهلیزی

  • پس از جراحی بستری می‌شوید تا ضربان قلب و فشار خون شما برای بررسی عوارض به طور مداوم کنترل می‌‍شود.
  • با توجه به شرایط موجود ممکن است بتوانید در همان روز روش خود به خانه بروید.
  • ممکن است بعد از عمل کمی احساس درد کنید، اما درد نباید بیش از یک هفته طول بکشد. معمولاً در طی چند روز پس از انجام عمل جراحی سوند قلب، می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود برگردید.

نتایج

  • ابلیشن دهلیزی دهلیزی می‌تواند علائم و نشانه‌های مشکل ریتم قلب شما را کاهش دهد و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. اما اثبات نشده است که خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند که به مصرف داروهای رقیق کننده خون را ادامه دهید.
  • ریتم نامنظم قلب ممکن است عود کند. عود در افراد مسن و در افرادی که بیماری قلبی دیگری دارند مانند فشار خون بالا یا سابقه فیبریلاسیون دهلیزی به سختی درمان می شود، بیشتر است.
  • احتمالاً حدود سه ماه پس از جراحی با پزشک خود قرار ملاقات دارید. اگر فیبریلاسیون دهلیزی شما دوباره برگردد، اکنون می‌توانید آن را با دارو کنترل کنید. برخی از افراد به روش ابلیشن دیگری نیاز دارند.
  • حتی پس از ابلیشن موفق، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که از یک دستگاه مانیتور ریتم قلب مداوم، مانند ضبط حلقه قابل کاشت استفاده کنید. اگر همچنان به مشکلات ریتم قلب مبتلا هستید، پزشک یک ضربان ساز دائمی را توصیه کند.

میزان موفقیت جراحی ابلیشن قلب

  • چشم انداز بعد از عمل نسبتاً خوب است، اما به نوع مسئله و شدت آن بستگی دارد. بنابراین، برای دستیابی به نتیجه مثبت دست کم 3 ماه لازم است.
  • در مورد این روش درمانی فیبریلاسیون دهلیزی، یک مطالعه جهانی بزرگ نشان داد که ابلیشن کاتتر در حدود 80 درصد برای افراد مبتلا به این بیماری موثر است، 70 درصد افراد نیز به داروهای ضد آریتمی احتیاج ندارند.
  • در مطالعه دیگری میزان ابلیشن به طور کلی برای مشکلات مختلف آریتمی فوق بطنی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که 74.1 درصد از افرادی که تحت این عمل قرار گرفتند، درمان با ابلیشن را موفق، 15.7 درصد را تا حدی موفق و 9.6 درصد را ناموفق می‌دانند.
  • علاوه بر این، میزان موفقیت به نوع مسئله‌ای که نیاز به ابلیشن دارد بستگی دارد. به عنوان مثال، میزان موفقیت افرادی که مشکلات دائمی دارند کمتر از کسانی است که دارای مشکلات متناوب هستند.

سوالات متداول قلب

منبع:
www.mayoclinic.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید