کلسترول خون و درمان آن

کلسترول خون و درمان آن


کلسترول بالا چیست و درمان آن چگونه است؟

احتمالا این مشکل برای شما پیش آمده است که به متخصص قلب مراجعه کرده‌اید و طی آزمایشاتی به شما گفته شده که کلسترول خون شما بالا است و باید درمان شوید و شما هم بسیار نگران شده‌اید.

اما نگران نباشید جای نگرانی زمانی است که شما رعایت نکنید و این کلسترول بالا بماند. اما اگر رژیم غذایی خود را رعایت کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید، قطعا که کلسترول شما کاهش پیدا خواهد و احتمال بیماری قلبی در شما کم می‌شود.

در بسیاری از مواقع ممکن است پزشک متخصص شما اصلا دارویی برای درمان کلسترول شما تجویز نکند، اما شما باید رژیم غذایی خود را رعایت کنید و فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید تا بتوانید این کلسترول بالا را کنترل کنید تا قلب سالم‌تری داشته باشید. ما در این مقاله راهنمایی را به شما می‌کنیم که باعث می‌شود سطح کلسترول خود را به تعادل برسانید.

اما کلسترول چیست؟

کلسترول ماده‌ای از جنس چربی و مومی شکل که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و برای ادامه زندگی ماده‌ای حیاتی و ضروری است. این ماده از اعصاب محافظت می‌کند و به ساخت بافت‌های سلولی و تولید برخی گروه های خاص کمک می‌کند.

مصرف کلسترول زیادی برای بدن شما مضر است و سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد. بدن چربی‌های خود را از مصرف برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت و لبنیات حاوی کلسترول به دست می‌آورد.

اما در بدن ما هم کلسترول خوب و هم کلسترول بد وجود دارد که در ادامه این مقاله به توضیح کامل می‌پردازیم:

 

کلسترول خوب و کلسترول بد به چه نوع کلسترولی می‌گویند؟

یک نوع کلسترول به نام LDL وجود دارد که این کلسترول در بدن ما باعث ایجاد پلاک در عروق می‌شود که این امر منجر به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این نوع کلسترول را “کلسترول بد” می‌‍نامند. اما در مقابل این کلسترول، کلسترول خوب نیز داریم که با نام HDL آن را می‌شناسیم. HDL کمک می‌کند تا بدن ما کلسترول بد یا همان LDL را از خون پاک کند.

خوب احتمالا متوجه شدید که باید کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهید. اما چطور می‌‎توان LDL را کاهش و HDL را افزایش دهیم؟ اگر به این فکر هستید باید بتوانید از یک رژیم خوب غذایی شروع و از آن پیروی کنید.

همان گونه که می‌دانید بدن انسان برای داشتن یک عملکرد درست به مقداری کمی کلسترول نیاز دارد. اما ممکن است ما با خوردن برخی غذاها و رساندن چربی اشباع به بدن سطح کلسترول بد یعنی LDL را بالا ببریم به همین دلیل در به تعادل رسیدن کلسترول بد و کلسترول خوب، رعایت رژیم غذایی نقش اساسی را ایفا می‌کند.

کلسترول خون باید در چه بازه‌ای باشد؟

  • اگر سطح کلسترول کلی خون شما کمتر از 200 باشد، بسیار عالی است و هیچ جای نگرانی نیست و می‌توان گفت کلسترول خوب در بدن شما بیشتر وجود دارد.
  • اگر کلسترول بد خون شما کمتر از 130 باشد عالی است، اما این موضوع به ریسک بروز بیماری قلبی در شما ارتباط دارد.
  • اگر کلسترول خوب شما 60 یا بیشتر باشد باید بگویم نگران بیماری قلبی نباشید چرا که خطر بروز بیماری در این بازه کاهش می یابد.

نکته مهمی که در اینجا لازم به ذکر است، این است که باید بگویم: سطح تری گلیسرید بهتر است کمتر از ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد.

اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه با اندازه گیری درست مواد غذایی بتوانیم اندازه آن را در برنامه رژیم غذایی خود و کاهش کلسترول خود، مورد سنجش قرار دهیم؟

 

برای کنترل میزان غذا از دست خود کمک بگیرید

بسیاری از ما عادت به پرخوری داریم، یعنی شاید بعد از وعده غذایی خود سیر شده باشیم اما اصرار داریم که باز هم کمی دیگر غذا مصرف کنیم.

دقیقا آمریکایی‌ها هم همین رفتار را از خود نشان می دهند، آن‌ها وعده‌هایشان را دوبرابر آن چیزی که باید مصرف کنند، می‌خورند که همین امر باعث می شود افزایش وزن پیدا کنیم و در آخر هم به کلسترول بالای خون مبتلا می‌شویم و مشکلات قلبی بسیار زیادی به سراغ ما خواهند آمد.

اما چگونه به اندازه سلامت خود غذا بخوریم. ما به شما یک روش بسیار آسان جهت کنترل میزان غذاهای خود معرفی خواهیم کرد.
برای اندازه گیری همه مواد غذایی می توانید به راحتی از دست خود استفاده کنید. برای مثال اگر به شما در رژیم غذایی گفته شد یک واحد گوشت قرمز و یا ماهی تقریبا به اندازه یک کف دست شما به حساب می‌آید یا اگر قرار باشد شما سی گرم نان مصرف کنید باز هم به اندازه یک کف دست شما حساب می‌شود.منظور از یک واحد میوه تازه به اندازه یک مشت شما است.

علل افزایش سطح کلسترول خون چیست؟

همان گونه که در ابتدا گفته شد، کبد در بدن کلسترول می سازد و وظیفه‌اش حفاظت از بافت ها و سلول‌ها است اما ما با مصرف برخی از مواد غذایی کلسترول را به بدن خود وارد می‌کنیم.

برای مثال با خوردن مواد غذایی که حاوی چربی هستند ما سطح کلسترول را در بدن خود افزایش خواهیم داد.
اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که دارای اضافه وزن می‌باشید، به احتمال زیاد تری گلیسیرید خون شما بالاست که می‌توانید از طریق انجام آزمایش خون از وجود آن مطلع شوید.

از این اگر شما فعالیت بدنی خود را افزایش ندهید توقع نداشته باشید که سطح کلسترول خوب شما هیچ تغییری نکند. زیرا بالا رفتن تری گلیسیرید خون و عدم فعالیت جسمانی سطح کلسترول خوب در بدن کاهش پیدا خواهد کرد.

کلسترول خون می‌تواند بصورت ارثی نیز باشد. یعنی اگر یکی از نزدیکان (اعضای درجه یک) خانواده شما سابقه بالا بودن چربی خون داشته باشد ممکن است شما نیز به چربی خون مبتلا باشید. همچنین استفاده از دخانیات مانند سیگار و مشروبات الکلی می‌تواند باعث کاهش کلسترول خوب بدن شود.


شاید این مقاله برای شما مفید باشد: علائم و عوارض چربی خون بالا 

کلسترول بالا چگونه درمان می‌شود؟

علائم و نشانه‌های بالا بودن کلسترول چیست؟

خبر بدی که می‌توان گفت این است که بالا بودن کلسترول خون هیچ علامت و نشانی ندارد. برای مثال ممکن است فردی کلسترول خون بالایی داشته باشد اما کلا اطلاعی نداشته باشد. اگر شما دارای کلسترول خون بالایی باشید بدن چربی‌های زیادی را در شریان‌های خونی ذخیره می‌کند که این موضوع بسیار خطرناک است.

شریان منظور عروقی هستند که خون را از قلب به سایر اجزای دیگر بدن ما منتقل می‌کنند. هنگامی که کلسترول درون شریان‌های ما ذخیره می‌شوند به اصطلاح به آن پلاک می‌گویند.

به مرور زمان که این پلاک‌ها در خون ما جمع می‌شوند، سخت و سفت می‌شوند و در دراز مدت شریان‌ها را تنگ می‌کنند. و راه آن‌ها را می‌بندد.

پلاک‌هایی که از تجمع کلسترول در بدن جمع می شوند ممکن است تجزیه شوند. هنگامی که پلاک‌ها تجزیه می‌شوند به لخته‌های خونی تبدیل می‌شوند که سبب می‌شوند جریان خون متوقف شود.

گرفتگی و یا بسته شدن شریان‌ها به شدت نگران کننده و خطرناک است چرا که با مسدود شدن آن‌ها احتمال بروز سکته قلبی در فرد افزایش می‌یابد و همچنین با گرفتگی این شریان‌ها ممکن است خون به درستی به مغز نرسد و سکته مغزی نیز اتفاق بیوفتد احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند سکته مغزی و قلبی اتفاق افتاده است.

اما همان طور که گفته شد بالا بردن کلسترول نشانه‌ای ندارد که فرد متوجه شود و زودتر درمان خود را شروع کند و فقط در صورتی می‌فهمد که به یکی از بیماری بالا دچار شود.

پس برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است که افراد متناسب با سن شان هر شش ماه و یا هر یک سال در میان آزمایش بدهند و خود را چکاپ کنند همچنین بهترین روش برای پیشگیری این است که از یک برنامه غذایی متناسب پیروی کنید و همیشه فعالیت بدنی و جسمی خود را انجام دهید و از تنبلی دوری کنید.

 

تشخیص کلسترول بالا با انجام آزمایش خون

خوب ما در بالا گفتیم کلسترول بالا نشانه ای ندارد ام باید دست روی دست بگذاریم تا سکته مغزی یا قلبی کنیم تا بفهمیم که کلسترول خون ما بالا است؟ خیر.
تشخیص کلسترول بالا بدون انجام آزمایش ممکن نیست. شما با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توانید از این مشکل در بدن خود با خبر شوید که آیا کلسترول خون شما بالا است یا خیر؟مردان بالای 35 سال و زنان بالای 45 سال باید کلسترول خون خود را منظم چک کنند و هر شش ماه تا یک سال آزمایش خون دهند.

——- شاید این مقاله برای شما مفید باشد: پرسش و پاسخ‌های مهم درباره چک آپ‌‎های دوره‌ای 

همچنین اگر سن بالای 20 سال دارید و اعضای نزدیک خانواده شما دچار بیماری قلبی هستند باید از لحاظ بالا بدن چربی خون نیز مورد بررسی قرار بگیرید حال اگر نوجوان هستید و سن زیر 20 سال دارید اما داروهای خاصی را مصرف می‌کنید و یا ارثی دچار بیماری خون بالا هستید باید نیز تحت نظر باشید.

هنگامی که به پزشک مراجعه کردید و متوجه شدید که چربی خون بالایی دارید حتما از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار باید آزمایش بدهید. برخی از مواردی که باعث بالا رفتن کلسترول می‌شود عبارتند از:

  • استعمال دخانیات
  • بالا بودن فشار خون
  • پیری و بالا رفتن سن
  • وراثت
  • اضافه وزن
  • نداشتن فعالیت جسمانی

"</p

کلسترول بالا چگونه درمان می‌شود؟

اما اگر دچار کلسترول بالا هستید باید چگونه این اختلال را درمان کنید؟ برای رفع این مشکل باید تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. اگر دخانیات مصرف می‌کنید و از مشروبات الکلی استفاده کنید، باید آن‌ها را ترک کنید و یک برنامه ورزشی روزانه داشته باشید.

اگر اضافه وزن دارید باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و وزن خود را کاهش دهید تا ریسک ابتلا به بیماری قلبی در شما کاهش دهید.

در این صورت سطح کلسترول خون شما به تعادل خواهد رسید. همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات، ماهی و غلات را فراموش نکنید.

 

برای آزمایش چربی خون باید به کجا مراجعه کرد؟

اندازه‌گیری سطح چربی و کلسترول خون باید با برنامه غذایی پیشگیرانه و در مواقعی درمان همراه باشد. از این رو می‌باسیت در صورت بالا بودن این نوع چربی به مشاور تغذیه و پزشک مرتبط مراجعه کرد.

مرکز قلب و دیابت اکسیر با توجه به تمرکز بر بیماری‌های قلبی و عروقی در حال حاضر پاسخگوی نیاز افرادی است. که به دنبال راه کاری برای کاهش چربی خون هستند. شما می‌توانید با مراجعه به این مرکز و دریافت برنامه غذایی و درمانی مشخص در راستای کاهش این نوع چربی خون اقدام کنید.

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب و رزرو نوبت با مرکز قلب و دیابت اکسیر  همین حالا تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید