آسپرین

قرص آسپرین چیست و چرا مصرف می‌شود؟

قرص آسپرین یک داروی رایج است که بدون نسخه پزشک قابل تهیه می باشد. یک مسکن غیرمخدر برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد، دندان درد و دردهای هنگام عادت ماهانه است. آسپرین تب را کاهش می‌دهد و التهاب را در بیماری های روماتیسمی کاهش می‌دهد. آسپرین، خشکی، تورم و درد مفاصل و آرتریت را کاهش می‌دهد ولی بیماران را درمان نمی‌کند. از این داروها هم چنین در پیشگیری از لخته شدن خون، کاهش خطر حمله قلبی و مغزی و موارد دیگر استفاده می‌شود. این خاصیت آسپرین ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی شود. نام دیگر آسپرین، استیل سالیسیلیک اسید است.

چگونگی مصرف

برای جلوگیری از اثرات مضر آسپرین بر روی معده، این دارو را با غذا، شیر، داروهای ضد اسید یا یک لیوان پر از آب مصرف کنید (این در مورد قرص‌های پوشش دار یا شیاف صدق نمی‌کند). همچنین برای پیشگیری از دلپیچه بهتر است  15-30 دقیقه پس از خوردن آسپرین دراز نکشید. به جز در مورد قرص‌های پوشش دار و قرص‌های طولانی اثر، سایر قرص‌های آسپرین را می‌توان برای سهولت بلع خورد یا در یک مایع حل کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید به محض به یاد آوردن آن مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی تان باز گردید. هرگز مقدار دارو را دو برابر نکنید.

هشدارها و عوارض جانبی:

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، مصرف آسپرین را قطع کرده و با پزشک تان تماس بگیرید. سوزش سر دل، بثورات جلدی، تورم دست‌ها، پاها و پلک‌ها، افزایش وزن، خس خس سینه، مدفوع سیاهرنگ، خونریزی از لثه‌ها در هنگام مسواک زدن.

موارد احتیاط:

در صورت وجود هر یک از موارد زیر پیش از مصرف آسپرین پزشک‌تان را مطلع سازید.

• حساسیت به هر چیز، حتی به ویژه آسپرین یا داروهای شبه آسپرین
  • بارداری یا شیردهی
  • مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (مثل ایبوپروفن)، داروهای ضد انعقاد (رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین)، داروهای خوراکی ضد دیابت، آنتی‌بیوتیک‌ها، سابقه یا ابتلا به مشکلات خونریزی دهنده (مثل زخم معده، هموفیلی و کمبود پلاکتی)، پولیپ‌های بینی ناشی از آسسپرین، نقرس، پرفشاری خون و بیماری‌های کبدی، کلیوی و قلبی.

توصیه های مهم درباره مصرف آسپرین

توصیه هنگام مصرف:

• حتما برچسب روی دارو را مطالعه کنید و از دستوراتش پیروی کنید.
  • برچسب روی سایر داروهای بدون نیاز به نسخه را بخوانید تا مبادا در حال مصرف داروهایی باشید که با آسپرین تداخل ایجاد می‌کنند.
  • آسپرین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم، حرارت و رطوبت نگه دارید.
  • شیاف آسپرین را در یک جای خنک نگه دارید.
  • آسپرین تاریخ گذشته را دور بریزید.

در صورتی که آسپرین را برای درد، تب یا گلو درد می خورید، در موارد زیر با پزشک تان مشورت کنید:

• درد بیش از 10 روز طول بکشد یا علامت جدیدی اضافه شود.
  • تب بیش از 3 روز طول بکشد، تشدید شود یا علامت جدید اضافه شود.
  • گلو درد دردناک تر شود، بیش از 2 روز طول بکشد یا تب، تهوع، استفراغ، بثورات جلدی یا سردرد رخ دهد.
  • آسپرین را فقط به مقدار تجویز شده برای جلوگیری از حمله قلبی، مغزی و دیگر مشکلات ناشی از لخته شدن مصرف کنید.

نبایدهای مصرف قرص آسپرین

• نباید آسپرینی را که بوی سرکه می‌دهد استفاده کرد. این بو به معنی فاسد شدن است.
  • در صورتی که در عرض 7 روز گذشته عمل جراحی لوزه، کشیدن دندان، یا جراحی دندان یا دهان داشته‌اید؛ نباید آسپرین را بجوید. آسپرین را به همان صورت ببلعید.
  • نباید آسپرین را مستقیما روی دندان یا لثه گذاشت، در این صورت ممکن است موجب سوزش شود.
  • اگر آسپرین را برای پیشگیری از لخته شدن خون مصرف می کنید، نباید بدون مشورت با پزشکان قطع کنید.
  • نباید از 5 روز پیش از هر جراحی آسپرین مصرف کنید مگر به دستور پزشک؛ زیرا این کار موجب خون ریزی خواهد شد.
  • نباید به کودکی که تب یا دیگر علائم شبه آنفولانزایی که ممکن است ناشی از یک ویروس مثل ویروس آبله مرغان یا آنفولانزلا باشد آسپرین بدهید. آسپرین در برخی از موارد با نشانگان رای که یک بیماری وخیم است ارتباط دارد.

مسمومیت

• در صورت شک به مصرف بیش از حد آسپرین، بلافاصله درخواست کمک پزشکی کنید.

علائم مصرف بیش از حد مصرف آسپرین

علائم مصرف بیش از حد عبارتند از:

صدای زنگ داخل گوش‌ها، خواب آلودگی، گیجی، افت شنوایی، اضطراب، هیجان شدید، تنفس تند و عمقی. برای جلوگیری از عوارض جدی نظیر تشنج یا حتی مرگ بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.