اگزما

اگزما چیست؟

اگزما شایعترین بیماری پوستی که افراد در هر سن و از هر جنسیتی ممکن است به آن مبتلا شوند و ممکن است تا بیست درصد کودکان و سه درصد بزرگسالان را درگیر نماید.

بیماری پوستی که اغلب آن را با خارش و قرمزی پوست می‌شناسیم اما سایر علائم مثل لکه‌های قهوه‌ای رنگ، ضایعات پوستی دارای ترشح و حتی زخم نیز در برخی مبتلایان به این بیماری شایع مشاهده می‌شود. همچنین علایم خشکی پوست مانند پوسته‌های ظریف و فلسی نیز در اگزما کاملا شایع می‌باشد. همراهی اگزما با آسم و التهاب آلرژیک بینی نیز به وفور دیده می‌شود.

اگزما به علت پاسخ نامتناسب سیستم ایمنی بدن به محرکهای داخلی و خارجی ایجاد می‌شود. در بسیاری از موارد عامل تحریک مشخص نیست و ما خود باید در پی آن باشیم. شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده، حیوانات خانگی مثل گربه و سگ، گرده‌های گلها و گیاهان، برخی مواد غذایی مثل لبنیات، تخم مرغ، دانه سویا و خشکبار، عفونت‌های ویروسی، آب بسیار گرم و بسیار سرد، هوای خشک و سرد و آلوده، استرس و تغییرات هورمونی همه و همه جزو متهمان اصلی در ایجاد این بیماری می‌باشند.

اگزما یک بیماری بسیار آزار دهنده می‌باشد اما خوشبختانه قابل کنترل است.

• توصیه مهم به بیماران مبتلا به اگزما اینست که از خاراندن ضایعات به شدت پرهیز کنند.

آیا اگزما واگیردار است؟

اگزما یک بیماری ژنتیکی است و واگیر ندارد.

اگر دچار اگزما هستید نترسید! امکان ندارد با تماس با دیگران این بیماری را به آنها منتقل کنید و برعکس؛ شما هم با تماس با کسی که اگزما دارد این بیماری را نخواهید گرفت.

آیا اگزما خود بخود تسکین پیدا می‌کند؟

خیر. التیام فوری اگزما، کلید کنترل آن و جلوگیری از التهاب بیشتر و تشدید آن است.

التهاب بیشتر منجر به خارش  بیشتر می‌شود که خود مسئله ساز می‌شود. اگر التهاب کنترل نشود می‌تواند باعث عفونت باکتریایی شده و اگزما را بدتر کند. راههای زیادی برای التیام اگزما وجود دارد، از داروهایی که پزشک متخصص تجویز میکند  تا تغییر در سبک زندگی، به عنوان مثال اجتناب از گرما و تعریق زیاد، پرهیز از غذاهای التهاب برانگیز و حفظ رطوبت پوست. به هر حال باید فوری اقدام کنید و قبل از اینکه چرخه‌ی خارش، التهاب، عفونت شروع شود آن را مهار کنید.

آیا علت اگزما استرس است؟

خیر، اما ارتباط جزئی اما مهم در  این بین وجود دارد؛ استرس باعث اگزما نمی‌شود اما می‌تواند این بیماری را بروز داده و علائم آن را تشدید کند که علت آن نیز ترشح هورمون استرس است که می‌تواند التهاب را افزایش بدهد. همچنین استرس می‌تواند باعث شود تا محل اگزما را بیشتر بخارانید در نتیجه این محل را حساس‌تر کنید در اینصورت اگزما را بدتر خواهد کرد. بنابراین به دلیل ارتباطی که اگزما و استرس دارند انجام تمریناتی چون مدیتیشن یا ورزش می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.

چگونه مي توان از بروز اگزما پيشگيري كرد؟

چگونه می‌‎توان از بروز اگزما پيشگيری كرد؟

تشديد ضايعات اگزما با انجام چند فاكتور ساده قابل پيشگيری است.

دستوراتی كه می‌تواند از تشديد ضايعات بكاهد يا تعداد دفعات آن را كاهش دهد شامل:

• بطور مكرر پوست را مرطوب كنيد.
  • از تغييرات ناگهاني حرارت و رطوبت در محيط بپرهيزيد.
  • از تعريق يا گرمای بيش از حد پيشگيری كنيد.
  • استرس را كاهش دهيد.
  • از تماس با مواد ايجاد كننده خارش مثل پشم يا ساير محركها دور بمانيد.
  • از صابون‌های قوی، پاك كننده‌ها يا ملاسما اجنتاب كنيد.
  • از فاكتورهای آلرژن محيطی مثل زوائد حيوانات، زباله و… اجنتاب كنيد.
  • غذاهايی كه باعث تشديد ضايعات می‌شوند، ميل نكنيد.

درمان اگزما پوستی

اولين قدم در درمان اگزما پيشگيری از خارش است. بهتر است از محلول‌ها يا كرم‌های موضعي جهت مرطوب كردن پوست استفاده كنيد. اين راه بسيار موثر است. خصوصا اگر پس از استحمام (در عرض 3 دقيقه پس از استحمام) انجام شود. استفاده از كمپرس سرد بر روی ضايعات خارش‌دار باعث بهبودی خارش می‌شود.

در شرايطی که وضع موجود بدتر شد يا بطور رضايت بخشي بر طرف نشد، استفاده از كرم‌ها يا پمادهاي كورتيكوستروئيد موضعي بدون تجويز پزشك براي كاهش التهاب لازم است. در شرايطي كه استفاده از تركيبات كورتيكوستروئيد قوی‌تر لازم باشد حتما بايد با تجويز پزشك استفاده شود چرا كه عوارض جانبی در بر دارد.

درمان خانگی اگزما

• نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید.
  • از کمپرس سرد برای تسکین خارش استفاده کنید.
  • حمام با آب ولرم که درون وان یک‌ چهارم ‌فنجان جوش شیرین ریخته شده باشد.
  • روغن خالص و تصفیه شده شترمرغ دارای خواص ضدالتهابی است و اگزما را درمان می‌کند.
  • پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید.
  • همواره هوای منزل را با دستگاه‌های مرطوب کننده، مرطوب نگه دارید.
  • روغن زیتون را به پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را با یک شامپوی ضدآلرژی بشویید تا تاثیر بگذارد.
  • سعی کنید استرس‌های روزمره زندگی را از خود دور کنید و به استراحت کافی بپردازید.
  • از روش UV درمانی بهره بگیرید به این صورت که روزانه 15 تا 20 دقیقه بدون هیچ‌گونه کرم و یا محافظی درمعرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمی‌رساند.
  • محصولات لبنی، تخم‌مرغ، شکلات، رنگ های مصنوعی، طعم دهنده ها و غذاهای فرآوری شده را از زندگی خود دور کنید.

♦ به یاد داشته باشید که درمان‌های خانگی فقط سبب کاهش علائم می‌شود و بهبودی اگزما در گرو مراجعه به متخصص به پزشک متخصص و درمان تخصصی است. کلینیک اکسیر با دارا بودن تیم پزشکی متخصص آماده پذیرای شما برای بهبودی بیماری شماست.