رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

راهنمای کامل رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک از جمله برنامه‌های کاهش وزن  و فیتنس است که به عنوان رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا از آن یاد می‌شود. در رژیم کتوژنیک برنامه غذایی به گونه‌ایی تنظیم می­‌شود که بدن کالری مورد نیاز خود را از طریق پروتئین و چربی دریافت نماید و مصرف کربوهیدرات به پایین‌ترین حد خود کاهش می‌یابد. رژیم کتوژنیک از جمله روش‌های لاغری سریع است، اما در صورتی که بدون مشورت با متخصص و پزشک شروع به اجرای برنامه رژیم غذایی کتوژنیک نمایید. زمینه را برای آسیب رساندن به بدن خود به راحتی مهیا خواهید کرد همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که اضافه وزن در کوتاه مدت به سراغ شما نیامده است که در کوتاه مدت از بین برود چنانچه خودسرانه اقدام به گرفتن رژیم‌های لاغری سریع نمایید. به بدن شوک وارد کرده و  به احتمال زیاد با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

 

کاهش وزن

اگر قصد کاهش وزن را دارید باید بپذیرید که نمی‌توان با تبلیغات فضای مجازی و استفاده از تجربه افراد موفق اقدام به اجرای برنامه رژیم لاغری keto نمود. انواع برنامه‌های رژیمی مانند رژیم غذایی کتوژنیک زمانی موثر واقع می‌شوند که به افراد واجد شرایط آن پیشنهاد شود. اگر می‌خواهید بدانید که آیا رژیم کتوژنیک خطرناک است یا خیر؟ باید گفت که قبل از شروع هر رژیمی به فاکتورهایی مانند محاسبه وزن و کالری غذا، تعیین میزان اضافه وزن، توجه به فیزیک و نوع استخوان بندی شخص، توجه به قد و وزن و تعیین شاخص توده بدنی، توجه به سابقه بیماری و سن فرد و…توجه می‌شود.

به همین دلیل نمی‌توان موفقیت و یا عدم موفقیت یک فرد را به عنوان الگو مطرح کرد و از آن پیروی نمود. رژیم کتوژنیکی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، یک الگو را برای همه پیشنهاد می‌دهد، به همین دلیل ممکن است برخی از افراد با اجرای آن با عوارض جانبی رژیم غذایی کتوژنیک مواجه شوند.

رژیم کتوژنیک و کربوهیدرات ها

رژیم کتوژنیک چیست؟

در برنامه‌های رژیم لاغری هدف این است که چربی‌های اضافی بدن با تنظیم مواد غذایی از بین برود. رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند به عنوان یک رژیم لاغری زودبازده مورد استفاده قرار گیرید، اما نه برای همه افراد و نه در یک دوره طولانی مدت. در پاسخ به این سوال که رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟ باید گفت که در رژیم کتوژنیک غذاهایی که مملو از کربوهیدرات‌ها هستند حذف شده و یا در کمترین حد ممکن از آنها استفاده می‌شود. کالری و انرژی مورد نیاز  بدن از طریق مصرف چربی‌هایی مانند ماهی، تخم مرغ و چربی‌های گیاهی تامین می‌شود. زمانی که بدن با کاهش کربوهیدرات مواجه می‌شود به سراغ سوزاندن چربی‌ها رفته و روند کاهش وزن آغاز می‌شود. نسخه‌های متعددی از این رژیم  وجود دارد که می‌توان گفت پایه و اساس آنها بر دریافت پروتئین متوسط، چربی بالا و کمترین میزان کربوهیدرات است.

شاید در مورد فواید رژیم غذایی کتوژنیک صحبت‌های زیادی به گوش برسد، اما باید نسبت به این مسئله هوشیار باشید که ممکن است با رعایت رژیم‌های مهم چربی سوزی و تناسب اندام کتوژنیک ketogenic با کاهش وزن مواجه شوید، اما با تبعیت غیر اصولی از آن در مدت زمانی کوتاه ممکن است بافت‌های ماهیچه ایی از بین بروند.

همچنین با متوقف کردن آنها ممکن است به وزن سابق خود باز گردید و حتی دوباره دچار اضافه وزن شوید. در چنین حالتی نه تنها بافت‌های چربی از بین نمی‌روند بلکه دوباره در بدن تجمع می کنند و بیشترین تاثیر خود را در ناحیه شکمی خواهند گذاشت در این صورت نه تنها به کاهش وزن و فیتنس دست نیافته‌اید بلکه با شکمی برآمده مواجه خواهید شد از دیگر عوارض رژیم غذایی کتوژنیک غیر علمی می‌توان به بی‌حوصلگی، پرخاشگری، بوی بد دهان، یبوست، ریزش مو، چین و چروک پوست و در نتیجه پیری زودرس اشاره کرد.

رژیم کتوژنیک و صرع

رژیم کتوژنیک و بیماری صرع

از رژیم کتوژنیک به عنوان یک رژیم مناسب برای بیماران صرع و دیابتی یاد می‌شود. به طور معمول قند موجود در غذا، در بدن تبدیل به گلوکز شده و به عنوان منبع انرژی در همه جای بدن از جمله مغز پخش می‌شود. و به عنوان منبع انرژی مورد مصرف قرار می‌گیرد. زمانی که مصرف گلوکز کاهش می‌یابد. چربی‌های مواد غذایی توسط کبد به اسیدهای چرب و مواد کتونی تبدیل شده و به عنوان منبع انرژی در سراسر بدن از آنها استفاده می‌شود. استفاده از مواد کتونی در مغز به جای گلوکز منجر می‌شود تا حملات صرع و تشنج  کاهش یابد. از این رو گفته می‌شود رژیم کتوژنیک برای افراد مبتلا به صرع مفید است گفته می‌شود این رژیم به نوعی برگرفته از روزه داری است. چرا که در طی تحقیقات متخصصین متوجه شدند که گرسنگی باعث کاهش تشنج در افراد مبتلا به صرع می‌شود.

اما از آنجا که این افراد نمی‌تواند در ساعات طولانی گرسنگی را تحمل کنند، این رژیم برای کنترل بیماری این افراد تجویز می‌شود. در واقع می‌توان گفت: این رژیم  نسخه تعدیل یافته روزه‌داری به شمار می‌آید. که می‌تواند به این بیماران کمک کند. از سویی دیگر به دلیل کاهش سطح گلوکز، استفاده از این رژیم غذایی می‌تواند برای افراد دیابتی نیز مفید واقع شود. این موضوع بیشتر در مورد دیابت نوع دو مطرح می‌شود. مصرف کم کربوهیدرات میزان گلوکز خون را در سطح پایینی ثابت نگه می‌دارد و به همین دلیل نیاز به مصرف انسولین کاهش می‌یابد.

فواید رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک و فواید آن   

در رابطه با فواید و عوارض رژیم لاغری کتوژنیک نظریه‌های بسیار زیادی وجود دارد. واقعیت این است که برای شروع هر نوع رژیمی باید به متخصص آن مراجعه کرد تا با توجه به شرایط فیزیکی و سبک زندگی فرد رژیم مناسب به او پیشنهاد شود. چنانچه رژیم کتوژنیک اصولی رعایت شود می‌تواند برای فرد موثر واقع شود. همانطور که گفته شد. این رژیم می‌تواند در کنترل بیماری‌هایی مانند صرع، دیابت، ناراحتی قلبی، پارکینسون، آلزایمر و حتی سرطان مفید واقع شود. در هر حال چنانچه می‌خواهید از این رژیم لاغری سریع بهترین نتیجه را بگیرید، باید با متخصص و کارشناس آن در ارتباط باشید. در غیر این صورت شاید مجبور شوید، هزینه ایی بیشتر برای درمان عوارض آن صرف نمایید.

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید