همه چیز در مورد ویروس کرونا

ویروس کرونا؛ علائم بیماری کرونا، تشخیص، پیشگیری و درمان

ویروس کرونا، ویروس جدید و ناشناخته‌ای است که در دسامبر 2019 در منطقه‌ای از چین بنام شهر ووهان شیوع پیدا کرده و چند نفر را کشته است این ویروس کم کم گسترش یافت و در نقاط مختلف جهان از جمله ژاپن، تایلند، کره جنوبی، استرالیا، آمریکا و تایوان و نهایتا در ایران باعث ابتلای افرادی شده است.

پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند منشا آن را پیدا کنند اما احتمال می‌دهند که ویروس کرونا بر اثر جهش در بدن پرندگان یا جانوران ایجاد شده است. آن‌ها در حدسیات خود عوامل مختلفی را نام برده‌اند که میمون و شتر را می‌توان در این میان نام برد.

در این مقاله نکات و اطلاعات مهمی که می‌خواهید در مورد این ویروس بدانید را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

نسل تازه ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

نوع جدیدی از ویروس کرونا در میان مردم پخش شده که هنوز درمانی برای آن پیدا نکرده‌اند. این ویروس همه گیر است و به راحتی منتقل می‌شود. مشخص شده که از بین نفرات اولی که این ویروس را دریافت کرده‌اند، دو سوم آن‌ها با بازار عمده فروش غذاهای دریایی که موجودات زنده هم در آنجا به فروش می‌رسد، در ارتباط بوده‌اند. تا 30 بهمن این بیماری جان 2 هزار نفر را در 31 کشور دنیا گرفت. وقتی تعداد کشته شدگان با این ویروس از هزار نفر رد شد، سازمان جهانی بهداشت نام کووید19 که به کلمات کرونا، ویروس و بیماری در سال 2019 اشاره دارد را انتخاب کرد.

آمار نشان داده است که درصد مرگ و میر به علت این بیماری بین 2 تا 3 درصد بیماران بوده است.

از علائم این ویروس که بیشتر در مبتلایان وجود داشته است می‌توان به تب، ترشح عفونت، مشکلات تنفسی و تنگی نفس، از کار افتادن کلیه و نهایتا مرگ اشاره کرد. متخصصین در مورد سایر علائم نظر دیگری ارائه نداده‌اند.

ویروس کرونا با بدن چه می‌کند؟

ویروس کرونا بر قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله ریه، دستگاه گوارش، کلیه، گردش خون و کبد تاثیر می‌گذارد.

از آنجا که ویروس کرونا مانند آنفولانزا از دسته بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود، از طریق ریه شروع و گاهی همان جا پایان می‌یابد. این بیماری با سرفه و عطسه منتقل می‌‎شود. علائم ریوی آن می‌تواند کم مثل سرفه و عطسه و یا زیاد باشد و باعث التهاب ریوی، آب آوردن ریه شود و حتی ممکن است باعث مرگ فرد نیز شود.

محققان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند ولی احتمال می‌دهند از آنجا که ویروس کرونا را در مدفوع شخص بیمار هم مشاهده کرده‌اند، ممکن است این ویروس از طریق مدفوع نیز منتقل شود.

ویروس کرونا از طریق گردش خون منتقل نمی‌شود ولی تاثیراتی بر گردش خون می‌گذارد که باعث ضرر رساندن به بافت‌های بدن می‌شود.

ویروس کرونا ممکن است باعث آسیب کبدی خفیف تا شدید شود و حتی نارسایی کبدی را نیز باعث شود. ولی در اکثر موارد خفیف است.

بروز آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به کووید19 بسیار نادر است ولی در صورت ایجاد آسیب، مرگبار خواهد بود.

علائم و نشانه های بیماری کرونا

علائم و نشانه‌های بیماری کرونا

علائم بیماری کووید19 در اوایل بیماری شبیه سرماخوردگی است اما به مرور شدیدتر می‌شود که شامل تب طولانی مدت، سردرد، تنگی نفس، گلودرد شدید و آبریزش بینی است که این علائم از مهم‌ترین علائم این بیماری به شمار می‌روند.

این بیماری با تب و سرفه‌های خشک شروع می‌شود. به مرور باعث ایجاد تب شدید و تنگی نفس می‌‍شود. پس به علائمی مانند تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس اهمیت بدهید.

کودکان و افرادی که دارای مشکلات تنفسی، قلبی و ضعف سیستم ایمنی هستند، بیشتر در معرض بیماری مربوط به ویروس کرونا قرار دارند.

تاثیر استفاده از ماسک بر بیماری کرونا

استفاده از ماسک از زمان شروع بحث ویروس کرونا و شیوع آن، کار رایجی شده است که مردم به قصد خرید ماسک فیلتردار به داروخانه‌ها هجوم می‌برند.

بسیاری از ویروس شناسان و متخصصین بیماری‌های عفونی اعتقاد دارند که ماسک هیچ تاثیری در انتقال یا عدم انتقال ویروس ندارد و کار بیهوده‌ای به حساب می‌آید. این در حالی است که شواهد موجود نشان می‌دهد ماسک صورت می‌تواند برای پیشگیری از انتقال ویروس از دست به دهان کمک کننده باشد.

ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در ابتدا باید بدانید که از کسانی آزمایش می‌گیرند که دچار تب، تنگی نفس و سرفه شده باشند از بینی و گلوی افراد مشکوک به کووید19 نمونه می‌گیرند و گاهی نمونه خلط این افراد نیز همراه نمونه خون آن‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شود در آزمایشگاه هم با انجام آزمایش ژنتیکی لازم، مشخص می‌کنند که ویروس کرونا با مشخصات ژنتیکی از قبل مشخص شده‌ی آن در بدن فرد وجود دارد یا خیر.

این تست چهار مرحله دارد. جواب آزمایش 24 تا 48 ساعت بعد مشخص می‌شود. اگر دو تست اول منفی شود مشخص می‌کند که فرد کووید19 ندارد.

تلاش جهانی برای ساخت واکسن ویروس کرونا

در رابطه با واکسن ضد ویروس کرونا باید بدانید که ساخت این واکسن بسیار دشوار و زمان بر است و حداقل زمانی که می‌توان یک واکسن را ساخت، یک سال است به دلیل اینکه این ویروس مدام تغییر می‌کند و حتی ممکن است با به اشتراک گذاشتن مواد ویروس‌ها با هم، پیچیده‌تر نیز بشود، پس واکسن راه حل دشواری برای حذف ویروس کرونا است.

روش درمان بیماری کرونا

داروی کلروکین فسفات در چین مراحل مختلف را گذرانده و آزمایش شده و ظاهرا در درمان این بیماری موثر بوده است و باعث کاهش علائم ریوی شده است. همچنین با استفاده بیش از صد نفر از مردم هیچ گونه عوارض جانبی مشاهده نشده است.

علاوه بر این دارو، داروهای دیگری نیز پیشنهاد شده که هنوز تمام مراحل را نگذرانده‌اند ولی روی کاهش علائم بیماری موثر بوده‌اند که می‌توان به یک داروی ضد آنفولانزا (favipiravir) و یک داروی ضد ویروسی (remdesivir) اشاره کرد. وزارت بهداشت چین داروی favipiravir را نیز برای درمان کووید19 تایید کرده است.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

درمان قطعی برای ویروس کرونا مشخص نشده است ولی بهترین راه حل برای این بیماری، پیشگیری است. بهترین روش پیشگیری، شست و شوی منظم دست‌ها به روش اصولی است اما موارد دیگری را هم باید رعایت کنید.

  • در ابتدا توجه داشته باشید که دست و صورت را مرتبا بشویید و از لمس صورت توسط دست آلوده خودداری کنید.
  • در هنگام عطسه یا سرفه دیگران یا خود، از دستمال استفاده کنید و سپس آن را دور بیندازید. در مواردی که با سایر افراد برخورد دارید از ماسک استفاده کنید.
  • از ارتباط با افرادی که علائم سرماخوردگی را دارند به طور جدی بپرهیزید. همچنین از دست دادن و روبوسی با سایر افراد خودداری کنید.
  • از لمس و نوازش هر حیوانی بپرهیزید و در صورت لمس آن‌ها فورا دست خود را بشویید.
  • در تغذیه خود بهداشت را رعایت کنید.

 

جهت مشاوره رایگان با پزشکان مجرب مرکز تخصصی پوست و زیبایی اکسیر همین حالا با ما تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

 ۰۲۱-۸۸۰۶۷۱۷۵

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱-۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید